Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

24-06-18

The last Night Kamal El Sheikh

142706-the-last-night-0-230-0-345-crop.jpg


De Arabische film

door Ali Alsomary

en André Oyen

 

El laila el akhira (1964)

The last Night

Director: Kamal El Sheikh

Writers: Youssef El Sebai (novel), Youssef El Sebai (screenplay)

music:Nasri Abdel NOUR

Stars: Faten Hamama, Ahmed Mazhar, Mahmoud

 

 

 

 

Al heel lang heeft de Arabische film een ongelofelijke aantrekkingskracht op mij. Heel wat festivals heb ik afgeschuimd op zoek naar Arabische klassiekers. Het is dus geweldig dat ik sinds een jaar een geestesgenoot getroffen heb,Ali Alsomary, die de Arabische film en de Arabische klassieke muziek een zeer warm hart toedraagt. Ik kon hem zover krijgen om één van zijn lievelingsfilms  te bespreken. Het betreft hier El laila el akhira  van de Egyptisch regisseur Kamal El Sheikh ( 1919 - 2004) , hij regisseerde 28 films tussen 1952 en 1987) met een scenario van d e al even legendarischeYoussef El Sebai.

 

Van de Egyptische filmindustrie, die in de jaren vijftig en zestig de arabische wereld met honderden films per jaar bediende, is weinig over. De versnippering van die wereld in autoritaire staten met eigen censuur, de concurrentie van het Amerikaanse product, de Libanese burgeroorlog die een belangrijke afzet- en financieringsmarkt wegvaagde, de arabische boycot van Egypte na de separate vrede met Israel - al die factoren hebben er toe bijgedragen dat in Egypte nu per jaar nog maar zo'n tien films worden gemaakt.

 

Het is dus met pijn en heimwee dat we teruggrijpen naar een pareltje zoals El laila el akhira , die in 1964 in de officiële selectie van de'Palme d'or' in Cannes was opgenomen.

Kamal El Sheikh's mysteriespel (daarom werd hij de Egyptische Hitchcock genoemd) uit 1964, Last Night (El Leila El Akhira) , mag beschouwd als één van de honderd beste films uit de Egyptische film. En dat komt niet alleen omdat in de film een aantal, voor die tijd ,topactreurs en actrices zoals Faten Hamama, Mahmoud Moursi en Ahmed Mazhar, meespelen.

De film vertelt een realistisch verhaal dat plaatsvond tijdens de tweede wereldoorlog en ook nog in de periode erna.

Nadia (Faten Hamama), is een vrouw die op een dag wakker wordt met de gedachte dat ze zich moet voorbereiden op haar trouwdag. Maar ze is heel verrast als ze in haar kamer rondkijkt en ze begint zich vragen stellen, zoals:'Waar ben ik en waarom sliep ik niet in mijn kamer? En plots hoorde ze ook nog een harde mannelijke stem zeggen:”Schat je moet wakker worden, we zijn te laat'. Ze was bang en had een vreemd gevoel. Wie was die man en wat deed hij in haar slaapkamer? Zr probeerde zich te bedekken, want de verrassing was groot toen ze ontdekte dat de man Shaker, haar schoonbroer was.

 

Ze vroeg zich heel verwonderd af wat haar schoonbroer in haar kamer deed en waarom hij haar Fauzia noemde, want dat is de naam van haar zus.

Die dag was het ook dezelfde dag van het trouwfeest van haar dochter. Daarom heeft de meid haar gesmeekt om te blijven toen Nadia had besloten om weg te gaan. Nadia is gebleven, maar de plaats waar ze blijkt te wonen is haar totaal vreemd. Ze probeerde om te bellen naar haar vader, maar de persoon aan de telefoon antwoordde dat deze man (haar vader) daar niet meer werkt. Per toeval heeft ze een huwelijksaankodiging van haar dochter gezien en de datum daar op was op 15 oktober 1957 en haar eigen trouwfeest was in 1942, dus 15 jaar eerder. Heel verbaasd keek ze in de spiegel en ze merkte dat haar gelaatstrekken veranderd zijn.

Ze moest blijven voor het trouwfeestje om geen problemen te krijgen. Trouwens tijdens dat feest voelde ze zich heel vreemd, ze kende er geen mens en de aanwezigen waren heel verbaasd dat ze geen alcohol blijkt te drinken.

Haar man Shaker probeerde haar te kalmeren en zet dat hij haar naar een dokter zou brengen.

Na verloop van tijd en veel ruzie kondigt haar man aan dat hij naar de stad Al

Sjanderia moet voor zijn werk. Fouzia zegt dat ze mee wil om een luchtje te scheppen. Maar Al Skandaria is ook de stad waar ze geboren is en haar jeugd heeft doorgebracht.

Daar begon ze te zoeken naar haar ouderlijk huis, maar dat leek vernietigd te zijn door een explosie en door een ander gebouw vervangen.

 

 

Ze wilde elke draad die haar met de waarheid kan verbinden vinden. Daarom zoekt ze het adres van haar verloofde, die legerofficier is. Ze vindt het, maar hij is getrouwd en hij heeft kinderen. Ze begon hem te vragen over Nadia zijn verloofde. Hij vertelde haar dat toen hij terug kwam uit het leger om haar te halen voor haar trouwdag, hij heeft gehoord dat Nadia en haar vader waren overleden.Hijj had haar niet herkend door de verandering van jaren.

Nadia is erg geschokt. Maar de grootste klap moet nog komen wanneer ze haar graf ziet met haar naam en de datum van haar dood erop.

Nu beseft ze dat ze Fauzia 'moet' zijn.

Nadia probeert zich vanaf dat moment aan de nieuwe situatie aan te passen.

Op een nacht bij het naar huis rijden krijgt ze een ongeval en raakt ze licht gewond. Per toeval komt ze in contact met een plaatselijke arts, Dr. Madji (Ahmed Mazhar). Hij kende de echte Fauzia van vroeger, maar deze Fauzia kende hem niet.

Om haar te verzorgen vraagt hij om mee te gaan naar zijn dokterspraktijk. Onderweg hadden Nadia/Fauzia en hij een gesprek. Ze vertelde hem over haar huidige situatie en zei dat ze de mensen rondom haar niet meer herkende. De dokter wilde haar helpen, maar haar man Shaker wilde niet.

Op een nacht was er een ruzie tussen haar en Shaker en ze vluchtte naar de dokter thuis. De dokter stelt haar voor om in het ziekenhuis te blijven waar zijn beste vriend als psychiater werkt.

Shaker kon haar daar niets aandoen.

Reeds vanaf de eerste sessie met de psychiater wordt duidelijk dat ze haar geheugen terug kreeg op het trouwfeest van haar dochter en op haar zoektocht naar haar identiteit heeft ze ontdekt dat haar vader en zuster vijftien jaar geleden bij een raketinval op hun huis gedood werden

en zij vijftien jaar geheugenverlies heeft gehad.

Er zijn voor de dokters twee mogelijkheden om deze kwestie op te lossen, een is een kijkje nemen in het ziekenhuis waar Nadia na het dramatisch ongeval werd opgenomen en de andere is de naaister, die haar als allerlaatste persoon gezien heeft als getuige oproepen.

Maar Shaker weet deze vrouw over te halen om 'in het belang van de familie' te zeggen dat deze vrouw Fauzia en niet Nadia is.

 

 

De rest van het verhaal ga ik niet prijs geven, want je moet de film zeker zelf bekijken.

Persoonlijk heb ik hem al vijf keer gezien en telkens weer ontdek ik iets nieuws, zowel in het verhaal als in de beeldverwerking.

 

 

Vooral de actrice Faten Hamama (de exvrouw van Omar Sharif ) draagt de film met haar vertolking. Ze kan haar dubbelrol (Fouzia-Nadia) perfect aan. Ze zet ze dan ook op een verbluffende manier weer.

Elke keer als ik de film bekijk, ben ik geboeid van het begin tot het einde.

 

Ali Alsomary

00:00 Gepost in DVD, Films | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.