Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

12-04-18

Aardbei en Chocola Senel Paz:

aardbei-en-chocola.jpg


http://ansiel.cinebelblogs.be/archive/2010/05/04/fresa-y-...

https://www.youtube.com/watch?v=aaLK3OQKYTY

 

https://www.youtube.com/watch?v=dhnx9EBw1Kw

 

https://www.youtube.com/watch?v=OpdgcDd2sEE

https://www.epo.be/nl/novellen-verhalen/3483-aardbei-en-chocola-9789490042134.html

 

 

Aardbei en Chocola

Senel Paz:

ISBN: 978 94 90042 13 4

 

50 blz. € 12,90

Vertaald uit het Spaans door Pieter Lamberts

2018 Zimir press verdeling EPO.

 

'Als we moeten kiezen tussen een pik en Cuba, dan is het Cuba.'

 

Senel Paz publiceerde dichtbundels, kortverhalen, romans en novelles. Hij is daarnaast ook scenarioschrijver, filmregisseur en theaterauteur. Hij geeft les aan een tv- en filmschool in Havana.

Dit kortverhaal El lobo, el bosque y el hombre nuevo (De wolf, het bos en de nieuwe man) bracht hem in 1991 internationale erkenning. Op basis van dit verhaal schreef hij twee jaar later het scenario voor de film Fresa y Chocolate (Aardbei en Chocola). Deze film werd genomineerd voor de Oskar van Beste Buitenlandse Film. In Cuba werden het boekje en de film “een keerpunt in de aanvaarding van homorechten”. Het was het eerste Cubaanse boek dat openlijk over homoseksualiteit sprak op een positieve manier.

 

De novelle van Paz werd “in elf talen vertaald en diende als inspiratie voor negentien toneelstukken” en het mag dus verwonderen dat de Nederlandse vertaling pas nu verschijnt, onder de titel van de film 'Aardbei en Chocola'.

 

Zirimiri is Baskisch voor motregen. Het is de ambitie van deze nog jonge uitgeverij (sinds 2009) om minder bekende literatuur als 'fijne regendruppels' die nauwelijks worden opgemerkt' aan het Nederlandstalig publiek voor te stellen. En we kunnen deze uitgeverij die al verschillende pareltjes uitgaf alleen maar heel erkentelijk zijn dat ze ook dot literair juweeltje uitgaf.

 

Get verhaal neemt ons mee naar Havana, dertig jaar na het uitbreken van de Revolutie. David, een jonge communistische militant, maakt kennis met Diego, homoseksueel, levensgenieter en gepassioneerd liefhebber van kunst en literatuur. Hun ontluikende vriendschap zet hen op een kruispunt: tussen genegenheid en homofobie, maar ook tussen politieke loyaliteit en de fascinatie voor een andere manier van leven.

Dit relaas dat heel eerlijk en open de voor- en nadelen van de Castropolitiek bekijkt is een van de grootste Latijns-Amerikaanse teksten van de twintigste eeuw en betekende in Cuba een keerpunt in de aanvaarding van homorechten.

David is een Cubaan, die dweept met het ideaal van 'de nieuwe man', zoals Che Guevara de toekomstige mens noemde. Diego is zowat in alles zijn tegenpool. Hij is een flamboyante homoseksueel die zich uitleeft in zijn passie voor kunst en literatuur. David vindt dat immoreel en moet het niet erg hebben dat die kerel hem benadert.

Toch groeien ze langzaam naar elkaar toe, maar het verhaal komt vooral tot leven doordat Paz de valkuil van het sentiment weet te vermijden. Hij doet dit door Diego een vaderlandsliefde te geven die zelfs boven zijn seksualiteit uitstijgt.

 

De strijd van David is vooral een innerlijke. Hij wil schrijver worden, maar worstelt met zijn plichtsbesef. Tegelijk is hij leergierig en als hij inziet dat Diego een grote kennis heeft van de Cubaanse literatuur en hem arme boerenjongen met weinig culturele kennis wil helpen, besluit hij zijn vooroordelen overboord te zetten. Hun dialogen zijn dan ook gevuld met namen van Cubaanse en Latijns-Amerikaanse kunstenaars, schrijvers, dichters en plaatsen. Wie erhet fijne wil van weten vindt achteraan een vijf pagina's verklarende woordenlijst.

 

Dat dit verhaal in Cuba insloeg als een bom, is noet verwonderlijk. Tegelijk is het soms nogal warrig geschreven. Meer dan eens vraag je je af wie er aan het woord is, vooral omdat beide hoofdrolspelers graag over zichzelf in de derde persoon spreken.

De titel verwijst naar de ijssalon in Havana waar Diego en David elkaar leren kennen. Diego is een flamboyante homoseksueel, David is een 'kind van straatarme boeren' dat dankzij het systeem de kans krijgt om te studeren. Hun ambities zijn totaal verschillend: Diego wil David in zijn bed krijgen, David wil zich als revolutionair bewijzen door Diego te bespioneren, maar het is eindelijk een doodgewone vriendschap, die gebouwd is op respect en bewondering, op liefde voor literatuur, theater en andere kunst die de overwinnaar wordt.

De film van Tomás Gutiérrez Alea en Juan Carlos Tabío uit 1994 respecteert de hoofdlijn en bezit dezelfde politieke lading maar voegt hier en daar zijlijnen toe om een breder publiek te bereiken. Boek en film zijn absoluut de moeite waard.

André  Oyen

16:20 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.