Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

31-01-18

 Chrétien Breukers en Dieuwertje Mertens – Dichters uit de bundel

9200000026145397.jpg


Dichters uit de bundel

Chrétien Breukers en Dieuwertje Mertens – Dichters uit de bundel; De moderne Nederlandstalige poëzie in 400 gedichten. Marmer, Baarn. 656 blz. € 29,95.

Wanneer heeft u voor het laatst een dichtbundel gekocht? In de boekhandel doen autobiografieën van voetballers, zoals Gijp van Michel van Egmond, of literaire thrillers van Saskia Noort, of semiliteraire erotische literatuur van E.L. James het goed. Literatuur en in ernstige mate poëzie zetten elk jaar minder om. Tegelijkertijd zijn de drukkosten lager dan ooit en werden er in 2016 voor de VSB Poëzieprijs toch maar weer 114 titels ingestuurd.

 

In Dichters uit de bundel zijn de meest recente periode en de vernieuwingen van de hedendaagse Nederlandstalige poëzie in kaart gebracht. Ook laat deze bloemlezing zien hoe de dichter zich tegenwoordig steeds meer buiten de bundel profileert en welke weerslag dat heeft op de poëzie in het algemeen. Om tot deze bloemlezing te komen begaven de samenstellers zich op internet, op (poëzie)festivals en in lokalen waar de poetry slam wordt bedreven. Deze bundel laat ons eigenlijk zien welke gedichten zonder papier overleven. Via het geheugen, de microfoon, het web. Het doel is tweeledig: de gedichten presenteren die de voorgenoemde eer te beurt valt, en die selectie verklaren.

Dichters uit de bundel is daardoor niet alleen een nieuw en eigenzinnig overzicht van de moderne en hedendaagse poëzie, maar toont ook de nieuwste 'hits'. Deze niet-canonvormende bloemlezing bevat een overzicht van klassieke gedichten die de traditionele begrenzing van de (papieren) bundel negeren en op hun eigen wijze tot het nationale cultuurgoed zijn gaan behoren. Deze gedichten hebben zich los gezongen van het papier. Denk bijvoorbeeld aan 'een nieuwe lente en een nieuw geluid' (Gorter), 'voor wie ik lief heb wil ik heten' (M.Vasalis), 'de witte fuckende konijnen' (Els Moors) of 'soms moeten alle mannen gewoon even weg' (Ellen Deckwitz).

 

Chrétien Breukers en Dieuwertje Mertens constateren dat bundels spaarzaam worden verkocht. Bloemlezingen gaan beter. Domweg gelukkig in de Dapperstraat kreeg in 2014 een dertigste druk. Er zijn meer dan 200.000 exemplaren van verkocht. Ook verzamelbundels van bijvoorbeeld Judith Herzberg en Rutger Kopland in pocketvorm waren een succes. Breukers en Mertens schrijven over het paradoxale feit dat bundels zelden een hogere oplage dan 300-500 kennen en dat vele exemplaren in de papiervernietigers terecht komen, maar dat dichters toch nog steeds een soort heiligheid om zich heen hebben hangen.

 

Dit spanningsveld waarbinnen de dichter als heilige of ziener, de burgerman als slecht geschoolde lezer van poëzie, een onverschillig groot publiek en enkele rondzwevende gedichten (‘klassiekers’) een rol spelen, proberen ze in deze bloemlezing vast te leggen. Niet voorgoed, maar wel voor enige tijd. Elke canon is tijdelijk en arbitrair, maar toch zijn canonvormende bloemlezingen van vitaal belang voor de levendigheid van een genre, al was het alleen maar om de discussies die ze telkens weer oproepen.

Deze bloemlezing krijgt haar waarde door opname van nieuwe dichters, vaak dichteressen – dat is een belangrijke verschuiving in onze letterkunde! Carmien Michels, Roos Rebergen, Mustafa Kör, Mathijs Gomperts, Daan Zeijen, Marieke Rijneveld, Charlotte Van den Broeck, Hannah van Wieringen, Laura van der Haar en zo terug in de tijd, waarbij ook Nederland en Vlaanderen gaan hand in hand.

Boeiend ook als tijdsdocument.

 

André Oyen

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.