Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

30-10-17

De geschiedenis van geweld Louis Edouard

9789023466918.jpg


 

De geschiedenis van geweld

Louis Edouard

Uitgeverij De Bezige Bij, 

Vertaler(s) : Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos

ISBN : 9789023466918

Taal : Nederlands

Uitvoering : Paperback

Aantal pagina's : 224

Verschijningsdatum : 06-07-2017

224

 

Vertaler Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos

 

Op de trap zweette ik. Ik maakte het bed weer op, het leek nog steeds doortrokken van Reda’s geur, dus ik stak kaarsen aan, brandde wierook; dat was niet genoeg; ik nam luchtverfrissers, deodorant, allerhande eaux de toilette die ik voor mijn laatste verjaardag had gekregen, allerhande eaux de cologne, en besprenkelde daarmee de lakens, ik waste de slopen met zeep, hoewel ik ze net had gewassen, het weefsel spuwde het zeepwater uit in de vorm van kleine trosjes van samenklittende belletjes. Ik sopte de houten stoelen, haalde een natte spons over de boeken die hij in zijn handen had gehad, wreef de deurknoppen met antiseptische doekjes,veegde zorgvuldig, een voor een, de houten lamellen van de zonneblinden schoon, verplaatste en verwisselde de stapels boeken die op de vloer stonden en liet de metalen ombouw van mijn bed glanzen, vernevelde op het gladde, witte oppervlak van de koelkast een product met een citroengeur; het lukte me niet te stoppen, ik werd gedreven door een soort energie die dicht bij waanzin lag.

 

 

Édouard Louis (1992) is schrijver en socioloog. Hij geldt als een literaire sensatie in Frankrijk en ver daarbuiten. Zijn boeken zijn in meer dan 25 talen uitgebracht. Met zijn debuut ‘Weg met Eddy Belle- gueule’ (2014) won hij de Pierre Guéninprijs tegen homofobie. Louis schijft opiniestukken in Le Monde, Libéra- tion, The Guardian en The New York Times.Komende week verschijnt zijn tweede roman, ‘Geschiedenis van Geweld’.

 

Geschiedenis van geweld is een nietsontziende roman over de nacht waarin Édouard Louis op gruwelijke wijze werd aangevallen. Dit boek vertelt het verhaal van die nacht en probeert de oorzaken en consequenties van het fenomeen geweld te doorgronden.

In zijn debuut schrijft Louis over het arbeidersmilieu in het Noord-Franse dorpje Hallencourt, waar hij opgroeide. Het is een ruwe wereld zonder perspectief, geteisterd door armoede en alcoholisme. Louis beseft al vroeg dat hij op jongens valt. Dat probeert hij verborgen te houden, maar zijn gevoelige natuur en vrouwelijke ‘maniertjes’ verraden hem. Zowel op school als thuis wordt hij voortdurend uitgescholden voor ‘flikker’ - en erger. In dit bekrompen milieu kan hij onmogelijk aarden, hoezeer hij dat ook probeert. Gelukkig wordt hij op zijn 15de toegelaten tot een gegoede kostschool in de grote stad Amiens: een ontsnapping. Zijn potsierlijke naam, Eddy Bellegueule (‘Mooibek’), verandert hij in het chique Édouard Louis, om de sociale transformatie te bezegelen.

Behalve schrijver is Louis ook socioloog. Hij werkt aan een proefschrift over mensen die van sociale klasse wisselen; in feite vormt hij dus zijn eigen studie-object. Zijn engagement toont hij ook in de media. Hij ondertekende een open brief met een oproep aan de Franse president Emmanuel Macron om vluchtelingen in Calais beter te beschermen. Een maand eerder legde hij in The New York Times uit waarom zijn vader, net als veel andere arbeiders, al jaren op het Front National stemt.

In zijn nieuwe boek, ‘Geschiedenis van Geweld’, vervolgt Louis het autobiografische verhaal. Hij heeft inmiddels geschiedenis en sociale wetenschappen gestudeerd en verkeert in het comfortabele intellectuele milieu van Parijs. Dan brengt een onenightstand met een Algerijnse immigrantenzoon hem opnieuw in contact met een achtergestelde klasse.

 

Hij ontmoette Reda tijdens kerstavond 2012, en nam hem mee naar huis, rond vier uur in de ochtend. Hij vertelde over zijn jeugd en over de reis van zijn vader van Algerije naar Frankrijk. Hij vertelde over het geweld dat een immigrant meemaakt, over ontheemd zijn, over racisme, en over wanhoop. Hij bracht de nacht door met Reda, en hij vertelde over zichzelf terwijl hij naast hem lag in zijn bed in het kleine appartement. Rond zes uur ’s ochtends pakte hij een pistool en zei dat hij hem ging vermoorden.

Louis denkt het met de rede, met de taal te kunnen oplossen, maar er ontstaat een beangstigende patstelling. Nadat Louis is verkracht, weet hij zijn belager de gang op te werken. Louis wil het er eigenlijk bij laten zitten, maar zijn twee beste vrienden weten hem de volgende dag te overtuigen dat hij aangifte moet doen..De volgende dag belanddeLouis in een wereld van juridische en medische procedures.’

In ‘Geschiedenis van Geweld’ vraagt hij zich af af wat het betekent om homo te zijn in een Algerijnse familie die gebukt gaat onder racisme, in zo’n ongezond krot waar Frankrijk zijn immigranten in parkeert. Terwijl het in Eddy Bellegueule in feite draait om dezelfde vraag: wat betekent het om homoseksueel te zijn in een armoedig homofoob dorpje op het Franse platteland? Dat is een duidelijke parallel.

In beide boeken gaat het ook over hoe het is om in zo’n achtergesteld dorp vrouw te zijn, vanaf je zestiende niet meer naar school te mogen en al jong met de kinderen thuis te moeten zitten, zoals zijn moeder en z’n zus is overkomen. Het gaat over gedomineerd worden tussen de gedomineerden.

 

Mensen die onophoudelijk sociaal geweld ondergaan - armoede, discriminatie - worden uiteindelijk zelf ook gewelddadig.

 

. Daarom heeft hij ‘Geschiedenis van Geweld’ opgebouwd als een serie monologen. Hij praat, zijn zus bijvoorbeeld praat, maar hun woorden slagen er niet in om elkaar te ontmoeten.

Geschiedenis van geweld is een nietsontziende roman waarin de auteur tracht om via taal meester te worden over de realiteit waarin hij beschadigd raakte.



12:04 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.