Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

11-09-17

The Son of Bigfoot

795151.300 (1).jpg


The Son of Bigfoot (2017)

Alternatieve titel: Bigfoot Junior

Frankrijk / België

Animatie / Avontuur

91 minuten

geregisseerd door Jeremy Degruson en Ben Stassen

Adam die toen hij nog heel klein was zijn vader verloor, moet de pestkoppen van zich afslaan. Als zijn moeder zijn kapsel kort moet knippen omdat er kauwgom in gegooid is, komt hij tot de ontdekking dat zijn haar wel heel snel aangroeit. En helemaal erg wordt het als ook zijn voeten in het zelfde tempo beginnen te groeien.

Daar komt tot overmaat van ramp ook nog eens de ontdekking bij dat Adams moeder al die jaren tegen hem gelogen heeft. Zijn vader is namelijk helemaal niet dood, maar leeft diep verborgen in de bossen. Adam zoekt zijn dood gewaande pa op en komt erachter dat hij een bigfoot is en zich daarom verborgen moet houden om zichzelf te beschermen tegen het bedrijf HairCo., dat met hem wil experimenteren. Het wordt dus echt tijd om de banden tussen vader en zoon opnieuw aan te halen. Wat ze niet weten is dat juist HairCo. hen op de hielen zit.

Ben Stassen is een Belgisch filmproducent en -regisseur van animatiefilms en pionier in 3D en 4D. In 1994 richtte hij nWave Pictures op dat gevestigd is in Brussel en Los Angeles. Hij is wereldwijd een van de vooraanstaande filmmakers op het gebied van digitale films vanaf een multi-platform.

Hij is afkomstig uit het Franstalige Luik en studeerde in de Nederlandse taal communicatiewetenschapen aan de Katholieke Universiteit Leuven. Vanwege zijn matige beheersing van het Nederlands deed hij het verzoek zijn essays op film te mogen maken bij de audiovisuele dienst van de universiteit. Die toestemming kreeg hij en leidde in wezen tot zijn debuut als filmmaker. Hierna vervolgde hij zijn studie aan de School of Cinema and Television van de University of Southern California. In de tien jaar na zijn opleiding bleef hij in de Verenigde Staten.

Begin jaren negentig vorige eeuw kreeg hij de uitnodiging een productie te maken voor de toen nog noodlijdende Brusselse pionier in computeranimaties, Little Big One. Tot dat moment had Stassen nog niet gewerkt met een computerwerkstation en hij stond perplex van de mogelijkheden die met die techniek mogelijk was, zoals met het bedienen van de camera's, belichting en beeld en het creëren van acteurs.

Samen met de Brusselse studio richtte hij zich op motion-simulation ridefilms, dat de filmmakers binnen korte tijd succes opleverde. Daarna schakelden ze over op IMAX 3D-films en met de productie van verschillende langspeelfilms.

Zijn eerste animatiefilm met hoge resolutie die in de bioscopen vertoond werd, was de korte film Devil's Mine Ride en zijn debuut met IMAX maakte hij met de korte documentaire Thrill Ride: The Science of Fun. Een van zijn succesvolle langspeelfilms was Fly Me to the Moon over de drie vliegjes Nat, IQ en Scooter ten tijde van de Koude Oorlog en de vlucht van de Apollo 11 naar de Maan. Zijn langspeel-animatiefilm Sammy's avonturen: De geheime doorgang werd in 2010 uitgeroepen tot beste animatiefilm tijdens de 23e Europese Filmprijzen.

Fly Me to the Moon’, het debuut van Jeremy Degruson en Ben Stassen blonk uit op het vlak van 3D, die zo plastisch was dat je zin had om de zwevende figuurtjes vast te grijpen.

Met ‘Flits en het Magische Huis’ was het helemaal raak.

Visueel is ‘Flits en het Magische Huis’ een pareltje, badend in een warme sfeer en rijke kleuren en gekrikt met 3D die echt een meerwaarde biedt. Het is ook plezierig om te zien dat nWave hommage brengt aan hun eigen verleden.

Volgens Stassen wordt de 3D-film abusievelijk gezien als een evolutie, terwijl hij ervan overtuigd is dat het uiteindelijk een revolutie zal hebben betekend in de filmwereld. Hij vergelijkt het met de enige andere keer tot nog toe, namelijk met de overgang van stomme naar de gesproken films. Volgens Stassen zal ook de 3D-film een dergelijke grootschalige impact kennen en scenario, audities, regie en andere terreinen blijvend gaan veranderen.

Er valt onmogelijk op te boksen tegen de enorme bakken geld van de Amerikaanse en Japanse animatie-industrie, maar toch komt Ben Stassen komt heel dicht in de buurt van de kwaliteit die enkel met grote budgetten haalbaar is. The Son of Bigfoot richt zich opvallend genoeg vooral op de Amerikaanse markt waar Bigfoot nog steeds een levende mythe is.

Het draait in deze prachtig geanimeerde familiefilm allemaal om de puber Adam die nou niet bepaald lekker ligt bij zijn leeftijdsgenoten en de makers schuiven Bigfoot Junior wel degelijk naar voren grote metafoor voor volwassen worden en uniek zijn. Ook op de vaderzoonrelatie wordt veel nadruk gelegd. Adam is zo blij met zijn teruggevonden vader ook al komt hij er al snel achter dat hij veel bijzondere kwaliteiten heeft geërfd van zijn vader, waarmee hij gepest wordt. Het scenario is soms erg zwakjes, maar de animatie is uitstekend. lk heb de film gezien in het bijzijn van twee Nederlandstalig onkundige kinderen van vier en acht en ze hebben genoten van de schitterende beelden en muziek, het verhaal had ik hun op voorhand uitgelegd.

Dat volwassen recensenten in deze productie wel enige mankementen ontdekken lijkt me logisch, veel moeite om de moraal te vinden hoef je bijvoorbeeld niet te doen, want de schrijvers hebben het er dik opgelegd. Maar als de prent als animatiefilm het doelpubliek aanspreekt die ouders en begeleiders massaal meesleept naar de film en die ook nog kan charmeren, wel dan is de opdracht zeker geslaagd!

André Oyen

00:03 Gepost in DVD, Films | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.