Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

07-09-17

Kunstencentrum Vlaams Fruit viert feest

julles_270x200.jpg


Kunstencentrum Vlaams Fruit viert feest

 

Toneel, het blijft een delicate onderneming”

Ivonne Lex

 

 

Op deze manier verwoordde Grande dame Ivonne Lex, ongeveer veertig jaar geleden, de artistieke broosheid van haar kamertheaters Het Appeltje en Het Klokhuis.

Intussen zijn deze unieke theaters de laatste kamertheaters in Antwerpen.

In 1969 richtte Ivonne Lex haar eigen toneelgezelschap TIL op. In 1972 volgde het eerste theater Het Appeltje en in 1982 theater het Klokhuis. Twee kamertheaters waar ze met hedendaagse auteurs eigenzinnig teksttheater maakte. Zo werd ze niet alleen een begrip in de Antwerpse culturele scène, maar ook in Vlaanderen, Nederland en Luxemburg.

Op 19 januari 1996 viel voor Ivonne definitief het doek en nam haar dochter Catrien Hermans het roer over. Ze zet de traditie van eigenzinnig, vernieuwend theater verder, uitgebreid met een ruime educatieve werking, onder de noemer Kunstencentrum Vlaams Fruit.

 

De uniciteit van het Kunstencentrum ligt in de kleinschaligheid en de warmte van de twee zalen, maar dit brengt ook grote financiële uitdagingen met zich mee. De voorstelling van het nieuwe seizoen op 29 september 2017 stond helemaal in het teken van 36 jaar Het Klokhuis, 46 jaar Het Appeltje.

In haar feestrede benadrukte Antwerps schepen van cultuur Caroline Bastiaens dat het theater leven geeft aan onze dromen, onze verlangens en aan onze diepste emoties. Zij vond dan ook dat de viering van de twee theaters, opgegaan in het Kunstencentrum Vlaams Fruit, heel terecht was. Ook onderlijnde ze het feit dat het centrum een unieke plek inneemt binnen het socio-culturele landschap van de stad Antwerpen.

De intendant van het Kunstencentrum Catrien Hermans blikte terug op de geschiedenis van de twee theaters en lichtte ook hun plaats in het huidige theaterlandschap en het culturele landschap toe. Zij bracht dan ook gepaste wijze hulde aan haar moeder theaterlegende wijlen Yvonne Lex, zonder wier immense inzet deze theaters waarschijnlijk nooit het licht hadden gezien. Catrien Hermans, is echt de dochter van haar moeder. Dat bleek vooral uit de manier waarop zij het nieuwe seizoen 2017-2018 voorstelde. Zij straalde zoveel charme en vakkundigheid uit, dat iedereen die ooit in zijn leven één keer Yvonne Lex aan het werk heeft gezien, onmiddellijk de link tussen moeder en dochter kon leggen. Zij besteedde aan elk aspect van het goedgevulde programma met bekend en minder bekend talent, even veel aandacht alvorens haar gasten aan het woord te laten.

De grote gastenrij opende met vaste tekstschrijfster van Ann Christy, Mary Boduin, die het had over haar eigen carrière en over Dat heet dan gelukkig zijn, belevingstheater met Natalie Schoonbaert, Dirk Van der Linden, Alain Mazijn en Mary Boduin over leven werk van Ann Christy op tekst van Mary Boduin, een productie van www.muziektheater.be

5011e80e08b7e685808dd54a1d9dd97ad7eabd37_thumb.jpg

Vervolgens was Vlaanderens geliefde filmkenner, woordkunstenaar, presentator MICHEL FOLLET aan het woord over zijn belevingslezing La petite vadrouille waarin het leven, de werken en de eigenaardigheden van zijn superidool LOUIS DE FUNES onder de loep worden genomen.

Gerd De Ley kwam BLIND GEHEUGEN, een Paljas Productie voorstellen. Het gaat over een oudere acteur die na een voorstelling ontslagen wordt, omdat hij zijn teksten niet meer kan onthouden. De dokters hebben namelijk de ziekte van Alzheimer vastgesteld.

Het is dan ook zijn laatste keer op de "bühne", zijn zwanenzang.

Ruben Verbruggen kondigde vol trots Soundbites, een nieuw, muzikaal seizoensprogramma van Kunstencentrum Vlaams Fruit, in samenwerking met STATIEFPLATFORM aan. (www.statiefplatform.be)

Met dezelfde passie stelden Aron ​Wade en Nick

Delafontaine hun nieuw theatergezelschap Mémoire Perdue: Theater vol geheugen, voor.

Dirk Dobbeleers en Marc Hendrickx, beide Antwerpsupporters, hielden het sportief in hun verhaal vol Antwerps chauvinisme en levenswijsheden dat in Road to Wembelie vervat zit.

117c2c7f0ec3f16af4b43957800f65429f637aab_thumb.jpg

De nog altijd zo charmante Jeanine Bisschops vertelde ons hoe Romy Schneider haar inspireerde, charmeerde en ontroerde. En dat wil ze allemaal aan de grote klok(huis) hangen in ROMY - LES CHOSES DE MA VIE een multimediale belevenis.

1ea52e5a327c9db98699d2e3407f8ac69109d4c0_thumb.jpgDe fenomenale gitarist Jokke Schreurs vergaarde zijn eerste bekendheid met de folkband Rum, hoewel Schreurs vooral gekend is om zijn jazzmuziek, heeft hij een speciaal programma, WANNES MEETS DJANGO, uitgewerkt met zijn quartet om een huldebetoon te brengen aan de legendarische artiesten en muzikanten Wannes Van de Velde en Django Reinhardt.

 

Dan is er natuurlijk ook nog de Pommaison , dat is de foyer van Het Klokhuis op zondag. Muziek, voordrachten, lezingen, … terwijl de bezoeker geniet van een glaasje cava, aperitiefhapjes en leuk gezelschap. Dit fraais is er alvast in het najaar te wonderen:

10 september 2017 – muziek – Ruben Verbruggen + Irani

 

(+ voorstelling Ik noem Roger – 15.00u)

 

8 oktober 2017 – vertelling –Hotel Terminus 1914

 

12 november 2017 – muziek – Arnaldo Prete solo

 

(+ voorstelling In de wolken – 15.00u)

 

17 december 2017 – vertelling – Dickensday

 

(+ voorstelling Vuyle Partye – 15.00u)

POMMAISON - HOTEL TERMINUS 1914

Kunstencentrum Vlaams Fruit

 

Bij de POMMAISON - HOTEL TERMINUS 1914 wil ik toch even uitgebreid stilstaan omdat het een voorproef is van een grote productie (Speeldata 17 mei 2018 t.e.m. 3 juni 2018) geregisseerd door Catrien Hermans met zang van de beroemde Sopraan Ann De Renais en Nicky Langley.

 

Nicky Langley neemt u in deze editie van Pommaison mee naar het Antwerpen uit de Eerste Wereldoorlog. Dirk Van der Linden zorgt bovendien voor live pianobegeleiding met liedjes uit de oorlogsjaren.De Australische Louise Mack was correspondente in de Scheldestad en bracht verslag uit van de Groote Oorlog. Door haar ogen bezoeken we Antwerpen in 1914. Dit is wel een unieke Belgische première. 

Een artikel geschreven door Louise verschijnt op 3 september 1914 in ‘The Daily Mail’: ‘An English woman in Antwerp’. Louise had een passionele liefde voor Antwerpen. Als in oktober alle journalisten na de hevige bombardementen de Scheldestad moeten verlaten, weigert ze te vertrekken. Ze blijft undercover in Hotel Terminus, zogenaamd in dienst als serveerster. Ze bedient de luidruchtige Duitse officieren die het hotel in beslag hebben genomen. Gedurende haar vrije uren aanschouwt ze de verschrikkelijke oorlogsgebeurtenissen. Louise schrijft al haar indrukken en ervaringen op. Zo sterven de, door de vluchtende Antwerpenaren achtergelaten, honden en katten langzaam van de honger. Hun jammerlijke gehuil houdt dagen aan. Louise beschrijft dit als de verschrikkelijkste nachten van haar leven. Het begint de Duitse officieren op te vallen dat Louise als serveerster geen woord praat. Ze wordt verraden en kan vluchten met de hulp van de eigenaar van Hotel Terminus, Henri.

5acb4721ef32669b777cbe33ee7fc83a460ab860_thumb.jpgLouise schreef na het verlaten van haar geliefde Antwerpen en Vlaanderen het boek: ‘A Woman’s Experience In The Great War’ dat in 1915 wordt gepubliceerd en meteen wereldwijd een bestseller wordt en lovende persrecensies krijgt.

Wereldwijd, behalve in Vlaanderen, want er bestaat vreemd genoeg geen Nederlandse vertaling van A Woman’s Experience In The Great War’ . Hopelijk dat er toch een uitgeverij met respect voor cultureel erfgoed op het idee komt om voor die broodnodige Nederlandstalige editie te zorgen.

Deze feestelijke persvoorstelling werd afgesloten met Mathieu en Guillaume Engels, twee broers uit Antwerpen. Ze brengen kleinkunst, Nederlands- en Franstalige pop tot modern chanson. Hun twee stemmen, gitaar en mondharmonica geven de broers een eigen, herkenbare sound.In 2006 overtuigt Mathieu zijn broer Guillaume om samen te zingen en starten ze een nieuw muzikaal project samen met enkele muzikanten. Enkele jaren later worden de broers opgemerkt na hun deelname aan X-Factor en gaan ze verder als Mathieu & Guillaume.

In 2010 komt het debuutalbum Kleinste Sterren uit. Daarna staan ze op grote en kleine podia in Vlaanderen en Nederland met een eerste theatertour Rauw en Teder. In 2013 zijn ze wekelijks te zien op televisie met hun rubriek Het Laatste Woord in het programma Iedereen Beroemd. In 2014 volgt het tweede album Goldmund, waarmee ze opnieuw toeren langs culturele centra. Nu waren ze live in het Klok huis om met twee prachtige songs hun theaterprogramma Als ik van u was, aan te kondigen.

De fruitmand van het Kunstencentrum zit boordevol heerlijke vruchten en om het kiezen wat te vergemakkelijken is hier de link naar de kalender en website.

André Oyen

http://vlaamsfruit.be/agenda.php

http://vlaamsfruit.be/index.php







 

00:00 Gepost in Podium | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.