Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

04-09-17

Rodin

1112864.300.jpg


 

 

 

 

Rodin

Jacques Doillon

2017

119 minuten

Drama

Frankrijk, België (2017)

 

Vincent Lindon,Izia Higelin, Séverine Caneele, Edward Akrout, Olivia Baes, Nathalie Bécue, Olivier Cadiot

In zijn tijd werd de legendarische beeldhouwer Auguste Rodin (Parijs, 12 november 1840 – Meudon, 17 november 1917) als te experimenteel gezien. Maar in het jaar 1880 kreeg hij toch zijn eerste opdracht van de staat. In die periode produceerde hij enkele van zijn beroemdste werken, waaronder het standbeeld van de schrijver Honoré de Balzac. Dat standbeeld wordt gezien als het officiële begin van de moderne sculptuur.

Het is ook in die periode dat Rodin zijn turbulente romance beleefde met zijn getalenteerde leerling Camille Claudel. “Rodin” is heel ernstige en statige cinema met hoogdravende dialogen, maar die worden perfect gedebiteerd door Vincent Lindon.

Op zijn veertigste krijgt Auguste Rodin eindelijk zijn eerste opdracht van de Staat. Het resultaat zal de La Porte de L'Enfer worden, samengesteld door beeldjes waaronder Le Baiser (De Kus) & Le Penseur (De Denker) waarmee hij wereldwijde faam zal vergaren. Hij deelt zijn leven sinds jaar en dag met Rose wanneer hij de jonge Camille Claudel ontdekt: zijn meest toegewijde leerlinge die eerst zijn assistente wordt, vervolgens zijn maîtresse. Tien jaar van passie volgen, maar eveneens tien jaar van wederzijdse bewondering en verbondenheid. Na hun breuk volhardt Rodin koppig in zijn werk. Met de sensualiteit die zijn sculpturen uitlokken oogt hij afwijzing en enthousiasme en met zijn Balzac, miskend tijdens zijn leven, signeert hij de onbetwiste start van de moderne sculptuur.



RODIN is vooral een film over het atelier van de kunstenaar, die met zijn modellen, vormen, pinnen en materialen voortdurend op zoek is naar de juiste vormgeving. Doillon richt zijn aandacht op Rodins eigen techniek en bijna manufacturale methode om met een modern negentiende-eeuws productieproces de strenge academische normen van toen te overstijgen. In de veelomvattende openingsscène kronkelt de camera tussen de wapperende gordijnen over het wanordelijk opgestapelde gips langs Rodins bedrijvige medewerkers de ruimte van de werkplaats binnen. Rodins eindeloos verwoede pogingen om in gepeins verzonken, in zichzelf gekeerde slenterende figuren te beeldhouwen worden schitterend verbeeld in Doillons film. De cineast poogt te vatten hoe een kleine, vage schets van een model in het hoofd van de kunstenaar uitgroeit tot een solide beeldhouwwerk. Jacques Doillon heeft een uiterst elliptische vertelstijl en hij weeft de thema’s uit Rodins leven: zijn verzet tegen de officiële kunst, zijn conflicten met de opdrachtgevers, zijn zoektocht naar de essentie van het materiaal, de uitbouw van het atelier als manufactuur, zijn impressionistische drang om de wisselende lichtinval te beeldhouwen, zijn huwelijk met de robuuste Rose Beuret en zijn verhouding met de frêle Camille Claudel, een beeldhouwster die zijn muze zou worden, in een artistiek geheel .

Doillons trage vertelstijl geeft de kijker het gevoel langs Rodins werk wandelt net als of hij een tentoonstelling van de maestro beziekt. Dat is niet toevallig, want Véronique Mattiussi van het Rodinmuseum heeft meegewerkt aan het script. Geen enkel detail is over het hoofd gezien om het atelier en de gefaseerde afwerking van Rodins momunentale beelden te reconstrueren. Zo tonen de scènes gewijd aan Balzac onverbloemd hoe ontstaangeschiedenis en vormtaal in Rodins œuvre met elkaar verbonden zijn.

Maar toch blijft de hand van de filmauteur prominent aanwezig. Net zoals de eigengereide Rodin viel het Jacques Doillon niet gemakkelijk om met de officiële Franse culturele wereld scheep te gaan. Rodins zelfbevraging en twijfel over zijn officiële opdrachten en zijn artistieke conflicten met zijn opdrachtsgevers weerspiegelen in die zin ook Doillons zelfreflectie op deze eerste officiële opdrachtfilm uit zijn filmografie.

Vincent Lindon toont andermaal wat een groot acteur hij is en straalt passie, verleiding, en toch ook diepe onzekerheid uit. De film werd met zeer gemengde gevoelens maar persoonlijk voelde ik me heel erg aangesproken door deze aparte kijk op een zeer eigenzinnig kunstenaar.

André Oyen

00:00 Gepost in DVD, Films | Permalink | Commentaren (1)

Commentaren

Deze recensie met belangstelling gelezen heer André Oyen, Dat Rodin eigenzinnig was staat buiten kijf, maar wat een kunstenaar !!!! dank voor de aanbeveling
Marco van Dyck

Gepost door: Marco van Dyck | 05-09-17

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.