Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

16-05-17

Iets in ons boog diep Jan Lauwereyns

index (1).png


Iets in ons boog diep

Jan Lauwereyns

18,50

Ingenaaid boek

Pagina's : 224

Uitgegeven bij Uitgeverij Koppernik BV

 

isbn : 9789492313133

 

Op voorraad

Beschrijving

Het broodmes gleed diep in zijn linkerwijsvinger, tekende een mooie, gave kloof, tot aan de nagel. Kohara voelde een vage prik en kreeg een seconde of twee om een lichtjes pastorale vorm van verwondering toe te passen op de zuiver mechanische banaliteit die zijn vlees onderging.’

Jan Lauwereyns (1969) is een Vlaams dichter en neurowetenschapper, en is als professor verbonden aan de Universiteit van Kyushu (Fukuoka, Japan). Hij ontving verschillende bekroningen op zijn werk, waaronder de Poëzieprijs voor zijn dichtbundel Hemelsblauw (2012). Geprezen wordt hij vooral om de ingenieuze combinatie van wetenschap en poëzie die in zijn publicaties hand in hand gaan.

In 2015 verscheen van Jan Lauwereys Theorie van de rondworm. Een gedicht. Dat was een verhalende poëziebundel over een onderzoeker die te vroeg uit de metro stapt, een meisje in de gaten krijgt, haar volgt tot in de bar waar ze werkt en daar een ongeval veroorzaakt met een eetstokje: hij steekt er een rivaal mee in het oog. Datzelfde verhaal vormt het uitgangspunt van de roman Iets in ons boog diep.

 

Kohara is 43 jaar, hoogleraar in de moleculaire biologie. Op het moment houdt Kohara zich bezig met zijn favoriete nematode, of rondworm, de C. Elegans, ‘ongeveer een millimeter groot, net groot genoeg om te kunnen zien, om te kunnen plukken met het tipje van een tandenstoker’. Kohara geniet, zittend achter zijn microscoop: ‘Het schepsel verorbert bacteriën, voedt zich, zijn hele zijn: de ongesegmenteerde, tweezijdig symmetrische meercellige eukaryoot voorzien van Tijdens zijn dagelijkse metrorit stapt Kohara een halte te vroeg uit, iets wat hem nooit overkomt. Vervolgens ziet hij een meisje lopen dat hij kende van een tijdje terug, Ayaka, het Cleopatra-meisje, toen hij balletklassen volgde. Hij volgt haar, het uitgaansleven in. Hij ontdekt dat ze in een bar werkt, praat met haar, leeft van haar op, tot een yakuza-achtig figuur haar geld biedt om aan haar borsten te mogen zitten. Woedend verscheurt hij de geldbiljetten van de yakuza, en als deze hem aanvalt steekt hij in een flitsend vloeiende beweging een eetstokje in zijn oog. Het doet hem denken aan de ‘conflictsituatie’ van de rondworm.

Noch privé noch professioneel lijkt de man helemaal gelukkig – hij moddert maar wat aan. Kohara heeft grote moeite met het verwerken van de vroege dood, door een hersentumor, van zijn vrouw. Hij is niet meer dan een speelbal van de omstandigheden; hij heeft de greep op zijn leven verloren. Dat wordt heel duidelijk in een van de laatste scènes, waarin hij een bijna-doodervaring heeft die hem doet beseffen dat het anders moet. Hij geeft ontslag op het werk en verhuist samen met zijn dochter, terwijl zijn moeder opnieuw alleen gaat wonen. Dan neemt Kohara het heft weer in eigen handen.

Lauwereyns geeft in korte hoofdstukjes een inkijk in de denkwereld van Kohara. Kapitteltjes die eerder essayistisch zijn worden afgewisseld met stukjes die het verhaal voortgang laten vinden en het boek van het ene onderwerp op het andere laten springen. meanderen Kohara’s gedachten en twijfels meanderen tot ze een eigen leven gaan leiden. Schijnbaar irrelevante associaties volgen elkaar op, en voeren de lezer vaak heel ver weg van het verhaal, naar klassiekers uit de wereldliteratuur, Japanse auteurs en geschiedenis, filosofie, oorlog, wetenschap en neurologie, maar op geen enkel moment ervaar je dit als storend, in tegendeel. Het geeft het geheel wordt er nog mooier en poetischer door.

André Oyen

 

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.