Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

08-05-17

Schuld, Walter van den Berg

index.png


Schuld, Walter van den Berg, Das Mag, 224 p., € 19,95. 9789082410624

 

Een baan zou me weer gewoon maken, vond ik toen, en ik wilde weg van alles wat gewoon was. Gewoon was het moeras waar je in bleef steken als je bezig was iets groots te doen. En de handen die je naar beneden trokken in dat moeras waren de handen van je familie, de handen van de doden en de levenden, en de levenden wilden niet horen dat ze moesten ophouden met trekken, en de doden hoorden niets en trokken door.

 

Walter van den Berg (Amstelveen, 1970) publiceerde in 2004 zijn debuutroman, getiteld De hondenkoning. Zijn tweede roman, West, gaat over een broederstrijd in Osdorp. In 2013 kwam zijn derde roman uit, getiteld Van dode mannen win je niet. In 2016 verscheen Schuld bij uitgeverij Das Mag.

Deze confronterende roman draait om een groepje mannen in Amsterdam Nieuw-West die leven op de rand van – of eigenlijk net erover – de criminaliteit. De hoofdpersoon Kevin verdient geld met het formatteren van gestolen laptops. Een ander werkt als militair in Uruzgan of keert net terug uit de gevangenis. Een ander is een geflopte zanger en zijn broer een geflopte schrijver. De verschillende levensverhalen komen fragmentarisch tot stand, door wisselende perspectieven en een niet chronologische vertelwijze. Maar er is ook iets dat deze personages verbindt: een meer of minder bewust gevoel van schuld, al dan niet weggedrukt onder een houding van onverschilligheid. Deze schijnbare onverschilligheid bepaalt de duistere sfeer van de roman.

 

Van den Berg ontziet zijn hoofdpersonen niet, maar plaatst hun handelingen in hun snoeiharde context. De jonge mannen zijn stuk voor stuk het product van complexe familiesituaties of anderszins traumatiserende gebeurtenissen, en bij lange na niet in staat om hun gevoelens daarover onder woorden te brengen. Met name de dialogen tussen de mannen en hun vriendinnen zijn hoogtepunten van stroefheid, en zijn in dat opzicht ook grappig.

Kevin, die als enige van deze randfiguren studeert, voelt zich verheven boven zijn omgeving, maar ook boven zijn naïeve medestudenten. Ook waant hij zich boven de wet, omdat hij van het geld dat hij verdient met laptops kraken zijn vaders schulden aflost.

Schuld is een boek dat met zorg in elkaar gezet is. Zelfs zo dat het iets te geconstrueerd overkomt. Misschien was de rauwe mannelijkheid nog beter uit de verf gekomen in een woestere vertelwijze. Van den Berg springt in zijn Amsterdamse vertelling heen en weer van tijdstip naar tijdstip en van personage naar personage, waarbij de lezer langzamerhand de verhaallijnen met elkaar in verband kan brengen.

 

De stijl in Schuld is wel goed verzorgd, maar erg sober. Van den Berg maakt zich nadrukkelijk niet schuldig aan mooischrijverij. Soms snak je daardoor als lezer naar net iets meer glans en wat meer beeldende gegevens.

Schuld is niet direct een boek dat veel ontroering oproept, maar het geeft een boeiende visie op een zeldzamer wordend type mannenwereld. De tekst laat je nadenken over man-vrouw verhoudingen: in hoeverre worden die bepaald door het tijdvak en de omgeving waarin men leeft of juist door universele ‘natuurlijke’ waarden? Misschien had de thematiek nog aan kracht gewonnen als het vrouwelijke perspectief wat meer uitgewerkt was geweest.

André Oyen

 

 

 

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.