Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

26-03-17

Johnny Paycheck Christophe Vekeman

index (13).png


Johnny Paycheck 
Christophe Vekeman
Uitgeverij De Arbeiderspers, 2016
221 p. ISBN9789029510516
Countrymuziek moge dus uitstekend kunnen dienen om er voor je plezier naar te luisteren, dat mag inmiddels hopelijk duidelijk wezen, maar voor althans sommige mensen is het althans soms ook nog iets anders, namelijk niets minder dan een noodzakelijkheid. En tot die sommigen reken ik ook mezelf. Zonder mijn countryplatenkast zou ik oneindig veel ongelukkiger zijn, en wat mijn bibliotheek aangaat: de boeken die mij heden het liefst zijn gaan over country.
Schrijver, dichter, publicist en performer Christophe Vekeman (1972) schreef in korte tijd een indrukwekkende reeks romans en dichtbundels. Dit boek heeft het leven en werk van de in Europa onbekende maar in Amerika vermaarde en beruchte countryzanger Johnny Paycheck (1938-2003) als onderwerp. Zijn autobiografisch geïnspireerde monografie Johnny Paycheck is een ode aan de legend uit Nashville en omstreken, die zijn grootste succes had met het blue collar anthem ‘Take This Job And Shove It’. In het dagelijks leven was de man een veroordeelde recidivist op het gebied van geweldsmisdrijven. Maat zelf zag de ervaren bajesklant zichzelf veeleer als een slachtoffer van de romantische liefde.

Johnny Paychecks werd keer op keer werd naar eigen zeggen door vrouwen en vrienden bedrogen en de wereld van bars en motels ingejaagd, waar het, wachten was op moeilijkheden. Paycheck behoort met zijn ongepolijste moraliteiten tot een richting binnen de countrymuziek die aanvankelijk Honky Tonk heette en tegenwoordig Outlaw wordt genoemd.
Het leven van Johnny Paycheck heeft legendarische allure en laat zich optekenen als een heerlijk vet aangezette countrysong, wat hij dan ook bij herhaling heeft gedaan. Leven en werk nemen bij hem daardoor deel aan dezelfde fictie. Of hij zijn songs zelf schreef of dat hij andermans werk vertolkte, maakt geen verschil: hij wordt, met zijn doorleefde timbre, vanzelf de personificatie van wat hij zingt. Liever dan schrijver was Christophe Vekeman countryzanger geweest, en meer precies: was hij Johnny Paycheck geweest.
Ironie en zelfspot zijn in een countrysong een noodzakelijk antidotum voor een surplus aan melancholie, nostalgie en zelfmedelijden. Het is verdriet waar je vrolijk van wordt. Zie alleen al titels als ‘I’m The Only Hell (Mama Ever Raised)’. Of songlines als: ‘She’s got a drinking problem, and it’s me.’
Countrymuziek is muziek die aan de niet-ingewijde moet worden uitgelegd, en dat is wat Vekeman in Johnny Paycheck doet. Hij legt deze muzieksoort uit en verklaart daarmee zichzelf en dat doet hij met name door zich te presenteren als iemand die hij zou willen zijn. Zijn schrijversgestalte is een wensgestalte, en die gestalte spiegelt zich aan de bewonderde countryster die hij zich al schrijvende toe-eigent.
Op weg naar zijn zelfverwezenlijking schenkt de auteur ons gelukkig af en toe fraaie inkijkjes in het vocale levenswerk van Johnny Paycheck en vele van zijn voorgangers en geestverwanten. De hele outlaw- annex honky tonk-familie wordt aan ons voorgesteld: van founding fathers als Jimmy Rodgers, Hank Williams en Lefty Frizzell tot aan George Jones, Merle Haggard, Waylon Jennings, Willie Nelson (de laatste living legend) en David Allan Coe. Hij brengt een ode aan de steel guitar, en met name aan Lloyd Green, want de steel is de ziel van de countrymuziek.
Deze 'biografie' gaat al met al meer over Vekeman dan over Johnny Paycheck, al weet de schrijver wel de nieuwsgierigheid te prikkelen en krijg je een aardig beeld van een zanger die niet alleen met ironie gestoffeerde (melo)dramatische liedjes maakte, maar ook van zijn leven een drama maakte waar om te lachen en te huilen valt.
André Oyen

00:03 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.