Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

13-02-17

Exodus Hugues Pernaths Lies van Gasse

index (54).png


Exodus Hugues Pernaths

Lies van Gasse Hugues C. Pernath Joris Gerits

InleiderJoris GeritsIllustrator Lies van Gasse

Poëziecentrum, 2016

67 p. : ISBN9789056550660

De jaren waarop de smet rust, het bedrog, het beven/

En rook die daalt. Zelfs geen echo, geen gehijg/

Geen klok hoor ik ooit nog luiden./

Renaat Ramon, die tachtig is geworden, werkt niet enkel al decennialang aan een eigenzinnig literair oeuvre (met concreet-visuele gedichten en andere poëzie – o.m. in 2013 Apodicta. 26 Empirical Poems, (Postfluxpost, Weerde)), hij is ook internationaal bekend als constructivistisch beeldhouwer met werk waarin letters en woorden een centrale rol spelen. De jury wil evenwel vooral haar waardering uitspreken voor de monumentale studie Vorm & Visie. Geschiedenis van de concrete en visuele poëzie in Nederland en Vlaanderen (Poëziecentrum, Gent, 2014), waarin Ramon een bijzonder rijk gedocuaarop de menteerde en prachtig uitgegeven geschiedenis schetst van de concrete en visuele literatuur in de Nederlanden, met oog voor de diversiteit en de internationale oriëntering daarvan.



Lies van Gasse behoort tot de jongere generatie van beloftevolle auteurs. Zij is een van de motors achter de zogenaamde ‘graphic poetry’, waarover ze zopas een themanummer voor DW B samenstelde. In haar werk beoefent ze allerlei wegen, steeds op zoek naar nieuwe vormen. Naast haar voortreffelijke poëzie, die ook al her en der gelauwerd werd, werkt ze met andere dichters samen als dichter én beeldend kunstenaar. Met Annemarie Estor schreef ze jarenlang aan een project, Hauser, dat onder meer resulteerde in Het boek Hauser (Wereldbibliotheek, Amsterdam, 2013) en een tentoonstelling in het Letterenhuis. In 2014 verscheen Een stem van paardenhaar (co-auteur is Bas Kwakman, Azul Press, Maastricht) en in 2015 Zand op een zeebed (Wereldbibliotheek, Amsterdam). Bij PoëzieCentrum ook haar recentste graphic poem getiteld Exodus, met beeldend werk bij de gedichten van Hugues C. Pernath.

In feite ziet de jury in Renaat Ramon een soort van voorvader op wiens schouders Lies van Gasse reikt naar het nieuwe.

De vernieuwde Dirk Martensprijs wordt voortaan afwisselend toegekend aan personen of organisaties die op een vernieuwende manier zoeken naar de plaats van respectievelijk literatuur, muziek en beeldende kunsten in onze samenleving. Op die manier hoopt het Dirk Martenscomité van Aalst zoveel mogelijk recht te doen aan wat Dirk Martens indertijd voor ogen stond.

Hugues Pernaths Exodus

Lies van Gasse Hugues C. Pernath Joris Gerits

InleiderJoris GeritsIllustrator Lies van Gasse

Poëziecentrum, 2016

67 p. : ISBN9789056550660

In 1970 schrijft Hugues C. Pernath, dichter en redacteur van de literaire tijdschriften Gard Sivik en Het Cahier,de cyclus Exodus. In deze gedichten wandelt hij door het grauwe landschap van herinneringen aan een bezoek aan Auschwitz, en een net zo donkere kindertijd. Multitalent Lies Van Gasse gaat in dialoog met deze nog steeds tot de verbeelding sprekende teksten.. Als dichter en dandy behoorde hij ook tot het Antwerpse Pink Poets genootschap.

In de graphic poem die hiervan het resultaat is, toont Lies van Gasse (1983) met de van haar gekende passie Pernath als een veelzijdige stem, die ook vandaag nog steeds gelezen en herlezen mag worden.

In Exodus volgt de kunstenares en dichter de tekst letterlijk, maar weet die door haar tekeningen te verbinden aan actuele problemen zoals de vluchtelingenstroom. Het schitterende resultaat is te zien op haar site. Een inleiding van wijlen Joris Gerits gaat aan de graphic poem vooraf en de cyclus zelf is daarna opgenomen.

Pernath droeg Exodus op aan de Joodse Myra, zijn tweede vrouw. De dichter verbindt de bijbelse exodus zowel aan het lot van de Joden in de vernietigingskampen als aan zijn persoonlijke vertrek uit ongelukkige herinneringen naar een leven met zijn geliefde vrouw. Dat lijkt theatraal, maar omdat de dichter zijn leven tot een voorbeeld weet te maken van het universele lot van de mens, doet dat niet zo aan.

In de inleiding beperkt Gerits zich tot een parafrasering van de cyclus en enige biografische gegevens. Dat is begrijpelijk, want de poëzie van Pernath is tamelijk hermetisch en als Gerits daarop in zou gaan, werd de inleiding wel erg lang. Maar wie enige moeite doet, dringt in de cyclus door en dat is zeer de moeite waard. In de graphic poem visualiseert de kunstenaar de zwaarmoedige verbeeldingskracht van de verzen en gaat ze op zoek naar linken met de dag van vandaag: volksverhuizingen, vluchtelingenkampen, maar ook de zo herkenbare verlatenheid van het individu in een grootstad. Zo toont ze Pernath als een veelzijdige stem, die ook vandaag nog steeds gelezen en herlezen mag worden. Exodus is de graphic poem die beeldend kunstenares en dichter Lies van Gasse (1983) heeft gemaakt van de cyclus van vijf gedichten die Hugues C. Pernath in 1970 liet verschijnen in een kleine bibliografische uitgave. Ze volgt de tekst letterlijk, maar weet die door haar tekeningen te verbinden aan actuele problemen zoals de vluchtelingenstroom. Het schitterende resultaat is te zien op haar site. Een inleiding van Joris Gerits gaat aan de graphic poem vooraf en de cyclus zelf is daarna opgenomen.

Pernath droeg Exodus op aan de Joodse Myra, zijn tweede vrouw. De dichter verbindt de bijbelse exodus zowel aan het lot van de Joden in de vernietigingskampen als aan zijn persoonlijke vertrek uit ongelukkige herinneringen naar een leven met zijn geliefde vrouw. Dat lijkt theatraal, maar omdat de dichter zijn leven tot een voorbeeld weet te maken van het universele lot van de mens, doet dat niet zo aan.

In de inleiding beperkt Gerits zich tot een parafrasering van de cyclus en enige biografische gegevens. Dat is begrijpelijk, want de poëzie van Pernath is tamelijk hermetisch en als Gerits daarop in zou gaan, werd de inleiding wel erg lang. Maar wie enige moeite doet, dringt in de cyclus door en dat is zeer de moeite waard.

André Oyen

 

17:34 Gepost in BOEKEN, Poëzie | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.