Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

03-11-16

W.O.L.F. Boris Dittrich

22908_wolf.jpg


W.O.L.F.

Boris Dittrich

Cargo, 2016 , 400 p.

"Berlijn voor Berlijners/ Duitsland voor Duitsers/ Dood aan moslims/ Turken weg/ Turkije in, Duitsland uit de EU/ Islam is achterlijk/ Duitsland moet ontsmet worden/ IS niet hier, maar daar/ Genoeg is genoeg/ Jullie zijn gewaarschuwd/ Dit is pas het begin!!!/"



Boris Dittrich (oud politicus D’66) woont tegenwoordig in Berlijn. Zijn werkzaamheden als mensenrechtenactivist zijn de fundering voor dit boek en de verschillende lagen van de stad zijn inspiratiebron. Het overal voelbare oorlogsverleden, de diverse bevolkingsgroepen, de demonstraties, het opkomend rechts extremisme en de recente geschiedenis van de stad zweven onophoudend door deze goedgeschreven thriller. Het boek begint met de lugubere vondst van een afgehakt hoofd in een plastic tas onder een struik in een park in Berlijn. Het hoofd in de plastic tas wordt voor onderzoek naar het laboratorium gebracht, terwijl in afwachting hiervan Gerhard Bauknecht, rechercheur van afdeling Moordzaken, de foto’s via een computerprogramma laat matchen. Het blijkt een bekend gezicht te zijn waarop Gerhard onmiddellijk zijn baas en geliefde met Turkse roots, Fatima Oztürk, inlicht. W.O.L.F kent verschillende verhaallijnen: een woongroep W.O.L.F wordt beschreven met de opkomst van de charismatische neonazi Helmut Kruse, die een racistische dubbelmoord pleegt. We volgen een gay echtpaar, een rechercheur van de politie, zijn zoons en de Turkse politiecommissaris Fatima. Aan deze personages zit wel een heel persoonlijk accent. Het boek is namelijk opgedragen aan Boris Dittrich’s man Jehoshua Rozenman, Israëliër en van beroep glaskunstenaar. Niet toevallig is Ammon, de man van Milos glaskunstenaar en is Milos werkzaam bij de organisatie Social Justice International, een instelling die zich, net als de huidige werkgever van Boris Dittrich (Human Rights Watch), inzet voor de mensenrechten. Na de korte introductie in de inleiding, worden de karakters van Fatima en Gerhard verder uitgediept en zo leren we dat Gerhard alleen woont en nog regelmatig contact heeft met zijn pleegzoon Wolfgang. Wolfgang, die als kind weinig liefde heeft gehad, heeft een sterke drang om ergens bij te horen en het is hem om het even of de aandacht vanuit een positieve of negatieve bron komt. Zo is hij nu aangesloten bij de groep van Helmut Kruse en woont hij samen met hen in een verlaten bierbrouwerij. De groep beoogt een ‘rein Duitsland’ en begint een pamflettenactie waarbij verschillende bevolkingsgroepen met racistische leuzen worden aangevallen. Wanneer de pamflettenactie wordt gevolgd door een moordaanslag gaat dit voor Wolfgang zelfs een brug te ver en zoekt hij steun bij Christiaan. Christaan, zoon van Gerhard uit een eerder huwelijk, woont weer tijdelijk bij zijn vader in Berlijn. Via een anonieme actie proberen hij en zijn vader Wolfgang van verdere rampspoed te behoed Op een vernuftige manier raken de verschillende verhaallijnen elkaar, en leiden tot een verrassend origineel eind. Het boek staat vol met actuele thema's: extreem-rechts, terrorisme en vluchtelingen en het boek vertelt ook over de geschiedenis van de Joden in de oorlog in Berlijn. Naast een goede uitwerking en beleving van het verhaal hanteert Dittrich ook een beeldende schrijfstijl die de sfeer van de omgeving goed uit de verf laat komen en ook de personages zijn goed neergezet. W.O.L.F. is een ijzersterke thriller in een maatschappelijke en actuele context.

André Oyen

 

00:04 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.