Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

13-10-16

Nobel prijs Literatuur 2016 Bob Dylan

7897_Bob Dylan in de studio.jpg


Nobel prijs Literatuur 2016
De uitreiking van de Nobelprijs voor Literatuur heeft dit jaar een verrassing van formaat opgeleverd: niet een gerenommeerde, internationaal gelauwerde auteur wint dit jaar de Nobelprijs voor Literatuur, maar wel de Amerikaanse singer-songwriter Bob Dylan.


Het was even over 13 uur toen secretaris-generaal Sara Danius van de Zweedse Academie het nieuws in Stockholm bekendmaakte. Het zijn de leden van dit instituut die jaarlijks de Nobelprijswinnaar voor Literatuur kiezen.

Dylan krijgt de prestigieuze onderscheiding "omdat hij nieuwe poëtische uitdrukkingsvormen in de grote Amerikaanse songtraditie heeft gecreëerd", zo verklaarde Danius. "Hij maakt poëzie voor het oor", ging ze even later verder voor de camera van de Zweedse openbare omroep SVT. Ze benadrukte dat de leden van de Zweedse Academie deze keuze in "een grote cohesie" hebben gemaakt.

Aan de Nobelprijs voor Literatuur hangt een beloning van 8 miljoen Zweedse kroon (822.000 euro) vast. Het is meteen de laatste Nobelprijs van dit "seizoen". Alle winnaars zullen hun prijs op 10 december tijdens een plechtige ceremonie in ontvangst nemen.
Bob Dylan in de studio
Patrick Roefflaer
EPO, 2011, 344 p.
"Elke regel is eigenlijk het begin van een nieuw lied. Maar toen ik het schreef, dacht ik dat ik dat ik niet genoeg tijd zou hebben om al die songs te schrijven; Daarom stopte ik alles in dat nummer."

Wie is de spreekbuis van de Woodstockgeneratie en voor de Nobelprijs Literatuur voorgedragen dichter en zanger nu eigenlijk? Is hij een bohemien die platenstudio's haat of is hij een artiest voor wie zingen gewoon een beroep als een ander is. Hoe letterlijk moeten we zijn uitspraak uit 1966 nemen? 'Ik breek geen regels, want ik zie geen regels die gebroken moeten worden. Wat mij betreft zijn er geen regels.’

In Bob Dylan in de studio vindt de lezer het volledige achtergrondverhaal van elk van Dylan zijn bijna veertig studioplaten aan de hand van vele details en citaten van betrokken muzikanten en producers. Waar en wanneer vonden de opnamen plaats? Wie werkte eraan mee? Wat is er in de studio gebeurd? Wat waren de reacties bij het verschijnen? Kortom: waarom zijn die platen zoals ze zijn en hoe zijn ze zo geworden?
Voor de Hasseltse architect Patrick Roefflaer, al jaren fan van de zanger en zijn songs, het ultieme moment om in navolging van zijn blog ‘Peerke’s Plaatjes’ dit eens allemaal voor de eeuwigheid vast te leggen in Bob Dylan in de studio. Heel wat producers, en anderen uit Dylan zijn omgeving dragen rechtstreeks of onrechtstreeks mee tot het beeld dat we van hem krijgen, te beginnen met zijn eerste talentenjager John Hammond (Colombia Records), zijn liefje Suze Rotolo, naast ondermeer Albert Grossman, Daniel Lanois, zijn vrouw Sara Lownds, naast de talloze medemuzikanten (Mike Bloomfield, Al Kooper, Charlie McCoy, Tom Petty, Mark Knopfler, Emmylou Harris,…).

Persoonlijk heb ik Robert Allan Zimmerman oftewel Bob Dylan altijd beschouwd als een podiumbeest pur sang, maar door dit vlot geschreven boek worden we op een heel ludieke manier geconfronteerd met de 'flipside' van deze legende. Hier begint een verhaal in bijna veertig hoofdstukken, telkens chronologisch refererend naar één van zijn studioplaten. Het verhaal start met zijn titelloos debuut (1961) en sluit af met zijn kerstplaat Christmas in the Heart (2009). Elk van de hoofdstukken opent met een citaat, van de meester zelf, of relevante derden, onmiddellijk gevolgd door de droge, technische opnamefiche van de betreffende plaat. Zo krijgen we zicht op de kleine en grote ontstaansgeschiedenis, de factoren die speelden in het al of niet scoren met één van zijn realisaties, de invloeden die speelden bij de soms grillige keuzes die hij maakte. En hoe technisch dit ook kan opgevat worden, leert het ons veel over de persoon van Dylan.

Roefflaer mag dan wel een immense bewondering voor de maestro hebben, toch durft hij ook zonder blikken of blozen de minder aangename kantjes van zijn idool belichten. Deze biografie is toch wel uniek in haar soort en kan ook zonder slaapkamerroddels zeker de vergelijking met heel wat buitenlandse publicaties doorstaan. Het is een overzichtelijke ordening die als een zeer gestructureerde filmdocumentaire aan de lezer voorbijtrekt.
André Oyen

17:13 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.