Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

10-10-16

Vier variaties voor cello Ilja Leonard Pfeiffer Marente de Moor Jan Brokken, Annelies Verbeke

thumbnail (1).jpg


http://www.janbrokken.nl/2016/10/06/video-boekpresentatie...

http://www.cellobiennale.nl

 

 

Vier variaties voor cello

 

Ilja Leonard Pfeiffer Marente de Moor

 

Jan Brokken, Annelies Verbeke

 

Uitgever: Uitgeverij Podium B.V.

 

ISBN: 978 90 5759 814 2 2016 110

 

Er is iets met de cello. Iets waardoor hij meer dan veel andere instrumenten tot de verbeelding spreekt en dan komt echt niet alleen door Man Ray's beroemde foto van de mooie naakte vrouwenrug met opgetekende f-sleutels. Van de cello wordt gehouden. Door musici, door luisteraars, door kunstenaars- en door schrijvers.

 

Met vele duizenden bezoekers is de Cello Biënnale het grootste en belangrijkste cellofestival ter wereld. Van vrijdag 21 t/m zaterdag 29 oktober vindt in het Muziekgebouw en Bimhuis de (zesde ) editie 2016 plaats van dit grootste cellofestival plaats. Negen dagen lang geven musici, orkesten en ensembles uit 26 landen meer dan 80 concerten, masterclasses en workshops. Van ’s morgens vroeg (Bach&Breakfast) tot diep in de nacht (Late Cello Night). Rode draad is The Acting Cello met maar liefst vijf nieuwe muziektheaterproducties.

Naast het hoofdprogramma verschijnt het boek door Mirjam van Hengel samengesteld: Vier variaties voor cello.

Vier literaire topauteurs, Jan Brokken, Marente de Moor, Ilja Leonard Pfeijffer en Annelies Verbeke, schreven speciaal voor deze gelegenheid een verhaal waarin de cello op sterk uiteenlopende wijzen een hoofdrol speelt. ‘Er zijn cellen, zó edel, dat beschrijving onmogelijk wordt’. Dat schreef de Nederlandse schrijver F. Bordewijk over het mooiste instrument ter wereld. Toch waagden vier schrijvers zich eraan.

De verhalen in Vier variaties voor cello vormen een prachtige compositie, die ook lang na de Biënnale nog zal blijven opklinken.

Jan Brokken opent de bundel zoals het een maestro betaamt met De Servais. Een prachtig verhaal waar de muziek uit vonkt. Hoe kan het ook anders want hij trekt met zijn personage op zoek naar de cello van de Belgische cellist François Servais die de grondslag legde van de moderne celloschool. Tussen de muziek en het reizen door vertelt hij ook nog een prachtig verhaal over Messiaen die in het gevangenkamp te Görlitz voor enkele toevallig aanwezige professionele instrumentalisten (een violist, een cellist en een klarinettist, met hemzelf als pianist) het introspectieve Quatuor pour la fin du temps schreef, dat een van zijn meestgespeelde werken is gebleven. Marente de Moor heeft het over de wolftoon, een ongewenste eigenschap van een strijkinstrument waarbij de sterkte van één bepaalde gespeelde toonhoogte gaat variëren zonder dat de speler dit bedoelt of beoogt, die zowel haar cello als haar persoonlijk leven teistert.

Ilja Leonard Pfeijffer heeft het over de vele gedaantes die de cello kan aannemen. Koningin van het Nederlandstalige kortverhaal Annelies Verbeke sluit met cello, piano en een vreemd liefdesverhaal met hier en daar een terugblik naar de prehistorie de Vier variaties heel indrukwekkend af. Vier variaties voor cello vibreert en swingt en de vier verhalen vormen een prachtig geheel.

André Oyen

 

 

 

 

 

00:15 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.