Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

26-07-16

Moussa of de dood van een Arabier Kamel Daoud

5590c00bee7529.15386209.jpg


 

Moussa of de dood van een Arabier

Kamel Daoud

Ambo|Anthos, 2015 , 149 p.

Citaat: " De moordenaar is beroemd geworden en heeft zijn verhaal zo goed opgeschreven dat het niet eens in me zou opkomen hem na te volgen."



Kamel Daoud won met Moussa of de dood van een Arabier de Prix Goncourt du Premier Roman 2014. Daoud heeft die duiding goed begrepen. Met Moussa of de dood van een Arabier heeft Kamel Daoud een stem gegeven aan ‘de Arabier’ uit de Franse klassieker De vreemdeling van Albert Camus. Haroen wordt al zijn hele leven gekweld (de kwelling wordt ook nog erg aangemoedigd door zijn moeder) door de zinloze moord op zijn broer door Meursault, de beruchte antiheld uit Camus’ roman. Haroen besluit zijn broer uit de anonimiteit te halen door hem een naam te geven: Moussa. En een stem, die de gebeurtenissen beschrijft die leidden tot Moussa’s dood op een oogverblindend Algerijns strand. De roman Moussa of de dood van een Arabier is tegelijkertijd een liefdesverklaring aan en overpeinzing van de Arabische identiteit, waarin het kolonialisme en de druk van het geloof een grote rol spelen. De opzet van de Algerijnse journalist Kamel Daoud (1970) is nu deze onbekende een identiteit te geven en de familiale en maatschappelijke spanningen te volgen, zoals ze zijn beleefd door zijn inmiddels bejaarde broer Haroun. Diens monoloog is doordesemd van zijn opgekropte frustraties die betrekking hebben op de schim die resteert van zijn broer Moussa, de verbittering van zijn moeder en zijn afkeer van religie. Zijn daardoor verminkte leven lijkt vanaf de op 'De vreemdeling' geïnspireerde beginzin tot en met een uit wraak gepleegde moord gespiegeld te zijn aan dat van Meursault. Dat levert als wel gestileerd pendant van Camus' roman een veelzeggend tweeluik op, bekroond met de 'Prix Goncourt du premier roman 2014'. Langzaam verschuift het beeld van Haroen als aanklager van de moordenaar van zijn broer naar Haroen als lotgenoot van Meursault en lijkt het erop alsof het ‘recht van het evenwicht’ te maken heeft met het laatste. Zoals Meursault het leven van zijn broer onderbrak, zo doet Haroen hetzelfde bij de Fransman Joseph ‘omdat er een tegenwicht moest komen voor de absurditeit van onze situatie.’ De moord bij Daoud is een omkering: nu vermoordt een Arabier (een Algerijn) een Fransman.

André Oyen

 

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.