Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

11-01-16

40 Jaar Surinaamse muziek in Nederland. De muzikale fakkeldragers Redactie Marcel Weltak, Robin Austen, Guilly Koster (eindredactie)

https://www.youtube.com/watch?v=4ypYbigBdZc

VoorplatSuriname75-230x300.jpg


40 Jaar Surinaamse muziek in Nederland. De muzikale fakkeldragers + 2 CD


Redactie Marcel Weltak, Robin Austen, Guilly Koster (eindredactie)
Paperback met flappen, 104 blz.,
geïll. met ruim 40 paginagrote foto’s in 4-kleuren
2 muziekcd’s ad. 20 nummers elk, resp. 71:59 en 73:50 minuten
€ 25,-
december 2015/januari 2016
ISBN 978-90-6265-906-7

Als Havertong het woord tot Aisa richt, is ze onze verbinding met deze godin van de aarde. En Aisa luistert altijd, want dit gebed doet ook het hart van de Moeder smelten.
'De mens gebruikt muziek om uiting te geven aan emoties, herinneringen' schrijft Guilly Koster zeer terecht in het voorwoord van 40 Jaar Surinaamse muziek in Nederland.
Vlak voor de Surinaamse onafhankelijkheid op 25 november 1975 trokken grote groepen Surinamers naar Nederland. Zij namen een diverse culturele uitingen met zich mee, waaronder muziek. Het nieuwe vaderland Nederland bood nieuwe mogelijkheden om het Surinaamse muzikale vuur te doen branden. Het kopen van een instrument was in Nederland simpelweg gemakkelijker. Het kunnen bezoeken van festivals en concerten maakte het eenvoudiger om fysiek in contact te komen met collega muzikanten uit de hele wereld. Dromen van Surinaamse muzikanten werden werkelijkheid. Podia in heel Europa en ver daarbuiten werden bestormd en veroverd door muzikanten met Surinaamse roots. De noten in zielen van de artiesten begonnen te branden en werden vlammen. Deze vlammen ontstaken fakkels. Zij die hun artistieke ideeën daadwerkelijk tot tastbare en hoorbare producten maakten en voorop liepen op soms onbegaanbare muzikale paden, zijn de muzikale fakkeldragers, zoals o.a. Fra Fra Sound, Lieve Hugo, Ronald Snijders, Robby Harman, Kenny B., Gerda Havertong, Trafassi, Dave MacDonald, P-I Man, Robbie Alberga, Djinti, Iwan van Hetten, Andro Biswane, Manoushka Zeegelaar Breeveld, Jeannine LaRose, Norman van Geerke maar ook Oema Soso, Funmasters, Ewald Krolis, Pawana en Raj Mohan. Gerda Havertong en Raj Mohan zijn ook twee van mijn persoonlijke favorieten. Raj Mohan, geboren in Suriname, studeerde zang in Amsterdam en Mumbai, India. Hij heeft zich bekwaamd in het zingen van meerdere Indiase klassieke stijlen. Behalve eigen composities voor bestaande teksten van Urdu-dichters maakt Raj Mohan composities op eigen teksten. Zijn repertoire bestaat uit ghazals, geets, nazms en zelfgeschreven Hindoestaanse teksten. In 2011 bracht hij zijn poëziebundel Troost uit bij uitgeverij De Knipscheer. In 2013 naar aanleiding van de herdenking van 140 jaar migratie tussen India en Suriname maakte hij er samen met o.a. violist Oene van Geel een album over. Zijn grootste hit is'Kantraki'. Gerda Havertong en Raj Mohan zijn slechts iconen uit het muzikaal overzicht van 40 muzikale fakkeldragers op 2 cd’s en in bijhorend boek, dat een belangrijk deel van het Surinaams-Nederlands cultureel erfgoed op waardevolle wijze heeft gedocumenteerd voor de huidige en komende generaties. Deze 40 ‘fakkeldragers’ zijn slechts een selectie uit het grote aanbod van zangers, zangeressen en muzikanten die beschikbaar zijn maar zijn geven wel een een uniek informatief overzicht van de enorme verscheidenheid van de Surinaamse muziek in Nederland. In samenwerking met IKO Foundation gaf uitgeverij In De Knipscheer een prachtig werkje uit, met 2 cd's vol sprankelende muziek van de besproken artiesten.
André Oyen

 

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.