Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

04-03-16

In de luwte van de tijd Jo Coucke

content.jpg


In de luwte van de tijd
Jo Coucke
Aantal pagina's: 208
Uitvoering: Paperback
Prijs: €18,90
9789023497165 De Bezige Bij


Waar de tijd niet voorbij kan razen, ontstaat luwte. In de luwte van de tijd ontstaan onvermoede mogelijkheden. Fabre benut maar wat graag mogelijkheden die tot dusver onaangeroerd bleven. Hij gaat er zelfs naar op zoek.

an Fabre werd geboren op 14 december 1958. Zijn artistieke opleiding als etalagekunstenaar genoot hij aan het Stedelijk Instituut voor Sierkunsten en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. In 1977 neemt hij zelf de plaats in van de mannequin in de etalage(Window performance'. In 1977 herdoopt hij de straat waarin hij woont tot "Jan Fabrestraat" en bevestigt hij aan zijn ouderlijk huis de gedenkplaat "Hier leeft en werkt Jan Fabre", naar analogie met de gedenkplaat op het huis verderop in de straat waar Vincent Van Gogh verbleef. In 1978 maakte hij tekeningen met zijn eigen bloed gedurende de soloperformance 'My body, my blood, my landscape'.Tijdens zijn 'Money Performance' (1980) verbrandt hij het geld van de toegangskaarten om met de as ervan het woord ‘ART’ te schrijven. In 1979 komt hij gedurende ‘Fontein van de wereld’ klaar. Een en ander culmineert in 2004 als hij met Marina Abromović 'Virgin/Warrior’ opvoert, evenals 'Lancelot Met Jan Hoet gaat hij in de Verenigde Staten lezingen geven en performances opvoeren. Vanaf 1980 begon hij te regisseren: Theater geschreven met een K is een kater (1980). In 1982 wordt hij internationaal bekend met ‘Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was’. In 1984 vertoont hij ‘De Macht der Theaterlijke Dwaasheden’ op de Biënnale van Venetië. In 1986 werd de vzw Troubleyn opgericht als productiestructuur om de theater-, dans- en operaproducties van de Vlaamse kunstenaar Jan Fabre te initiëren en te produceren. De naam betekent ‘trouw blijven’ en drukt de wens uit dat er met gelijkgestemde mensen in vertrouwen op lange termijn kan worden samengewerkt. De producties blijven elkaar massaal opvolgen. Ook als tekenaar laat Jan Fabre zich niet onbetuigd. Hij staat hij bekend om zowel 'abstracte' als figuratieve tekeningen met de balpen. In 2011 dialogeerden deze meesterwerken met grootmeesters als Brueghel in het Kunsthistorisches Museum in Wenen. Jan Fabre is ook beeldhouwer. De reeks begint met afgietsels in polyester bekleed met duimspijkers en nagels: 'Ik, aan het dromen' (1999), 'Dependens', 'Ascendens' (1979-2003). Vanaf de negentiger jaren begint hij met schilden van kevers te werken. Jan Fabre is ook een verdienstelijk decorateur. In 1990 beplakte hij de 'Tivoli' met bebict papier. In 1988 doet hij hetzelfde met een binnenruimte: 'De blauwe ruimte'. In 2000 bracht hij plakjes ham aan op de zuilen van de Aula te Gent. Meest bekend is zijn "Heaven of Delight" in het Koninklijk Paleis van Brussel in opdracht van Koningin Paola (2003). Vanaf het einde van de jaren zeventig maakt Jan Fabre ten slotte heel wat filmpjes. The fight (1979), 'Twee wormen' (1979), 'Zelfmoord' (1980), The Bag (1980), 'The Meeting /Vstrecha' (1997) with Ilya Kabakov, 'Het probleem' (2001) met Dietmar Kamper en Peter Sloterdijk. Een en ander culmineert in een installatie 'The Angel of Death' (2003). Fabre is niet alleen kunstenaar in vele disciplines, maar ook nog filosoof zijn. In 1999 laat hij 'multidisciplinaire tijdschrift' Janus verschijnen. In 'The Problem' (2001) zien we hem in een diepzinnig gesprek gewikkeld met de socioloog-antropoloog Dietmar Kamper en de filosoof Peter Sloterdijk. Fabre wist ook Aula, Hof en Kerk te behagen: In 2004 mag hij zijn 'Totem' installeren naar aanleiding van haar 575e verjaardagi van de KU Leuven. In 2004 werd hij Grootofficier in de Kroonorde en in 2007 Commandeur in de orde van Leopold II. In 2007 werd hij Commandeur in de orde van Leopold II. In 2009 werd hem het Eredoctoraat verleende door de Universiteit Antwerpen. In 2015 wordt zijn 'Man die het kruis draagt' tegenover de Kruisafneming van Rubens opgesteld in de kathedraal van Antwerpen. Jo Coucke (1955) is kunsthistoricus, gespecialiseerd in hedendaagse beeldende kunst. Van 1982 tot 1986 was hij wetenschappelijk medewerker van Jan Hoet en het Museum van Hedendaagse Kunst (nu S.M.A.K.) te Gent. Sinds 1986 is hij kunsthistorisch medewerker van Deweer Gallery, Otegem. Daarnaast geeft hij lezingen, en schrijft en publiceert hij over hedendaagse kunst. Slechts weinigen hebben Fabres werk vanaf de beginjaren gevolgd, Jo Coucke deed dat echter wel. De hier gebundelde essays die werden geschreven tussen 1983 en 2015, bieden de lezer een uitzonderlijke gelegenheid om getuige te zijn van een oeuvre in ontwikkeling, van het prille begin tot vandaag. De hier gebundelde teksten, die werden geschreven tussen 1983 en 2015, bieden de lezer een uitzonderlijke gelegenheid om getuige te zijn van een uitzonderlijk oeuvre in ontwikkeling. Voor mensen die de geschiedenis van, voor en achter de kunst van Jan Fabre willen ontdekken is deze essaybundel een aanrader van formaat! Het unieke perspectief en de mooie taal van de auteur geeft de lezer een magnifiek overzicht van de historiek in het werk van Fabre.De bundel bevat zeventien essays waarin gereflecteerd wordt op een periode van dertig jaa.r, van 1982 tot en met 2015. De essays zijn een selectieve heruitgave van eerder gepubliceerde teksten, aangevuld met actuele beschouwingen. Jo Coucke benadert het oeuvre van Fabre met respectvolle bewondering en geeft zijn eigen omschrijvingen en interpretaties. Hij signaleert wikkend en wegend, maar wel overtuigend terugkerende motieven in het werk van Fabre.

André Oyen

00:00 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.