Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

02-07-15

Extaze 13 – Echt | onecht

9789062658794_front.jpg


Extaze 13 – Echt | onecht

vierde jaargang nr. 1

 geïllustreerd, 96 blz.

€ 15,00

2015

 

 In de Knipscheer

ISBN 978-90-6265-879-4

 'Schrijvers met een roeping, echte schrijvers, kon je vroeger op één hand tellen. Nu zijn er honderden zelfbenoemde schrijvers in ons taalgebied, toegejuicht door redactrices op alle uitgeverijen, dames die al moeite hebben een naam als Houellebecq te spellen.'

 

Extaze is een literair kwartaalschrift, gemaakt door een Haagse redactie (met groeten aan Louis Couperus), maar bestemd voor heel Nederland en België en samengesteld uit literair en beeldend werk van Nederlandse en Belgische schrijvers en kunstenaars.

De afzonderlijke nummers van Extaze zijn niet strikt thematisch geordend, maar enige samenhang tussen de bijeengebrachte stukken is er wel.

Het karakter van het nummer wordt versterkt door het werk van een beeldend kunstenaar. Literaire inhoud, beeldend werk en vormgeving zijn nauw met elkaar verbonden.

De. Rode draad in dit nummer  13 is het thema ‘Echt | onecht’. De cover kan de argeloze koper op een verkeerd  been zetten, want de trouwring op een roze achtergrond dan nog, mag dan eerder op het woord echt als huwelijk wijzen maar het gaat toch wel meer om de andere betekenis van het woord namelijk  authenticiteit. Maar de cover werkt echter wel prikkelend.

Essays

Jean-Jacques Rousseau’s verlangen naar natuurlijkheid en authenticiteit vind je terug in tal van hedendaagse levensgebieden. Net als bij Rousseau constateer je dat daar paradoxen optreden. In een gesprek met Cor Gout analyseert en ontmaskert Maarten Doorman het begrip ‘echtheid’ als dubbelzinnig, maar hij vindt ook dat een cultuurfilosoof meer moet doen dan kritiseren. Het begrip herbergt daarvoor te veel mooie idealen, die hij onderschrijft en zinvol vindt.

In Waarom schrijven wij? Echter dan echt onderscheidt Boudewijn van Houten ‘schrijven’ van ‘echt schrijven’, en echte schrijvers van zelfbenoemde schrijvers: 

Peter de Bruijn, Fabian Stolk en Pieter Boskma herinneren zich de stormen die de publicatie van twee onbekende gedichten van Gerrit Achterberg veroorzaakten. Waren het ‘echte Achterbergjes’ die het tijdschrift Awater had gepubliceerd? De Bruijn en Stolk begonnen aan een onderzoek. Awater-redacteur Boskma stelt geen geen echt verslag op maar laat zich wel heel poëtisch uit over de nacht dat hij door Gerrit Achterberg bezocht werd. 

‘Visueel strateeg’ Huub Koch heeft een heel eigenzinnige kijk op de tegenstelling echt-onecht en hij heeft ook geen zin de begrippen te problematiseren: ‘Het is hoe je de dingen waarneemt, hoe je ze ziet. We worden door duizenden prikkels gedwongen om de realiteit door een bepaalde bril te bekijken. Marketing heet dat. Of communicatie. De verborgen verleiders maken het moeilijk een grens te trekken tussen wat echt is en wat niet. Maar het neemt niet weg zo meent Huub Koch dat vragen over echt of onecht geen aantrekkelijk filosofische oefeningen zouden zijn. 

 

Naar goede gewoonte ook in dit nummer sterke Korte verhalen van Lisette Erdtsieck, Hein van der Hoeven, Luuk Imhann, Christien Kok, Wim Noordhoek, Christian Oerlemans, Ellen van Pelt, Monika Sauwer en Elvira Werkman. Voor de gedichten krijgen we werk van Pieter Boskma, Kees ’t Hart, Jan Holtman en Jeanet Kingma.  Anne-Mie Van Kerckhoven verfraaide dit nummer met tekeningen en collages.

Naar het volgend nummer kijk ik al heel ongeduldig uit, de lezers ook waarschijnlijk, want in dat veertiende nummer wordt de figuur van wijlen  Frans Kellendonk belicht. Prachtig toch.

André Oyen

20:56 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.