Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

11-06-15

Tascha. De roof uit de Kunsthal Mira Feticu

9789491921131.jpg


 

 Tascha. De Roof uit de Kunsthal

 Mira Feticu

 isbn: 9789491921131 · 2015 · paperback met flappen – ca. 192p. · prijs: circa € 17.95 2015

uitgeverij: Uitgeverij Jurgen Maas

Ze liep naar het koffiezetapparaat en schonk koffie in

een kopje. ‘Heren,’ zei ze tegen het kopje koffie, ‘het is

een enorme en vreselijke misdaad. (Pauze met zucht). De

meesterwerken zijn vernietigd. Tussen deze jongens en

de Taliban, die vijftienhonderd jaar oude Boeddhabeelden

hebben vernietigd, is geen enkel verschil.’

 

Mira Feticu (°1973) had in Roemenië al een dichtbundel en verscheidene verhalen gepubliceerd voordat de liefde haar naar Nederland bracht. Terwijl ze aan het werk ging in het bibliotheekwezen, zette ze haar literaire studies in Boekarest voort en in 2010 promoveerde ze tot doctor in de Letteren. Ondertussen probeerde ze het Nederlands  onder de knie te krijgen. In 2012 verscheen haar Nederlandse debuut, 'Lief kind van mij', over de ontluikende seksualiteit van een Roemeens meisje, haar verhuis naar Nederland en haar hopeloze zoektocht naar liefde.

In haar tweede roman, 'De ziekte van Kortjakje', keert dezelfde thematiek terug. Ook hier staat de eenzaamheid van het hoofdpersonage centraal.

Net als de schrijfster heet de verteller Mira en is ze een Roemeense van in de dertig. Met haar man is ze zes jaar geleden van Boekarest naar Nederland verhuisd waar hij Roemeens doceert aan de universiteit van Amsterdam. Zij heeft een baan gevonden in de bibliotheek van Rotterdam. De relatie vlot echter niet goed. Mira mist haar vaderland en haar familie en heeft een trauma overgehouden aan het repressieve regime van de communistenleider Ceausescu dat haar jeugd tekende. Ze verlangt verschrikkelijk naar kinderen, maar haar man vindt zichzelf niet geschikt voor het vaderschap en Mira is in zijn ogen té neurotisch om moeder te worden.

Mira is ook  angstig om te leven. Haar man wil dat ze zich laat behandelen en zij beseft ook dat er iets met haar scheelt. De ziekte van Kortjakje, noemt ze het zelf.

En nu is er haar derde roman Tascha. De Roof uit de Kunsthal, gebaseerd op de geruchtmakende schilderijenroof uit de Kunsthal. De roman vertelt het verhaal van de vriendin van de hoofdverdachte.

 

Ze moet samen met de Nederlandse politie naar Roemenië・ Het is een laatste poging om de zeven kostbare schilderijen terug te vinden. De Roemeense politie heeft al verdachten in de zaak gearresteerd, maar de schilderijen blijven spoorloos. De kunstwerken zijn waarschijnlijk door de moeder van de hoofdverdachte in Roemenië verbrand.  

De zoektocht onthult ook een ander verhaal, namelijk: dat Tascha, in Nederland haar lichaam verkoopt om haar minaar aan geld te helpen.

De 19-jarige Tascha, 'het mooiste meisje van het dorpje Carcaliu', was namelijk het slachtoffer van illegale prostitutie.  De schrijfster is ook opgegroeid in een arm Roemeens dorp en ze kan  zich inleven in Tascha, die 9 jaar jonger was dan haar vriend Radu D. 

 In haar boek  Tascha  gaat Mira Feticu ook op zoek naar de vrouw achter het gangsterliefje.

Het verhaal van Tascha speelt zich afwisselend af in Nederland en Roemenië.・ Zij moet (Nederlandse) rechercheurs in Roemenië・de plek aanwijzen waar de schilderijen begraven zijn. Daartoe reist ze in hun gezelschap voor de tweede keer in drie maanden naar het land waar de daders vandaan komen.

Eenmaal op locatie volgt Mira Feticu twee sporen. Hoe eendrachtig samenwerken tussen twee totaal verschillende (politie)culturen om sluitende bewijzen te verzamelen in zijn werk gaat, is er daar één van. Wanhopig doen de beide politiekorpsen hun best om de gestolen schilderijen terug te vinden. Het is echter een verloren zaak, want heeft Radu immers niet bekend dat zijn moeder de schilderijen verbrand heeft? Toch blijft men zoeken en er wordt zelfs een kunstexperte bijgehaald. As is echter alles wat er van de meesterwerken restte. De schrijfster tracht de vrij complexe zaak iets toegankelijker te maken door de vermoedelijke dader Radu en zijn kompanen door de ogen Tascha te laten bekijken. 

Het andere spoor is Tascha zelf. Om haar gaat het Mira Feticu vooral. Radu  heeft van haar een prostituee gemaakt  maar toch kiest Tascha er uiteindelijk zelf voor om prostituee te blijven. Ze heeft het geld nodig om haar vader medisch te kunnen laten behandelen. Het is ook haar weg naar onafhankelijkheid. Als haar keuze vast staat, is Tascha niet langer een slachtoffer van het verleden toen ze gedwongen werd , maar nu denkt ze de vrijheid te hebben om zelf te beslissen.  Feticu beschrijft heel indringend de omgeving van het desolate Roemeense platteland  waardoor het harde bestaan van de lokale bevolking heel visueel wordt.   Tascha is voor mij persoonlijk, voornamelijk een verhaal over een zoektocht naar identiteit zowel van de schrijfster als van haar personage.

André・Oyen

23:03 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.