Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

15-02-16

Marlene

1002004000084177.jpg


Marlene

Regie: Joseph Vilsmaier | 130 minuten | drama, biografie | Acteurs : Katja Flint, Herbert Knaup, Heino Ferch, Hans Werner Meyer, Christiane Paul, Suzanne von Borsody, Armin Rohde, Josefina Vilsmaier, Theresa Vilsmaier, Janina Vilsmaier, Monica Bleibtreu, Cosma Shiva Hagen, Katharina Müller-Elmau, Oliver Elias, Sandy Martin, Richard Keats, Mike Wimberly, Elvira Jimenez, Otto Sander, Heiner Lauterbach, Ben Becker, Jürgen Schornagel, Götz Otto, Heinrich Schafmeister, Ute Cremer, George Valencia, Gloria Gray, Michel Francoeur, Basia Baumann

In deze semi-biografische film van Joseph Vilsmaier (‘Gustloff’, ‘Stalingrad’) wordt de nadruk op Marlene Dietrichs privéleven gelegd. De film is gebaseerd op een boek dat haar dochter Maria Riva schreef. Dat deze dochter altijd in de schaduw van haar beroemde moeder is blijven staan was  is evident, tot haar biografie Dietrich, mijn moeder verscheen. In dit  boek geeft  de dochter van Marlene Dietrich een niet al te positief beeld over haar moeder.Marlene had lelijke borsten, luidde het bericht, die altijd met ingewikkelde contrapties of gewoon met kleefband moesten worden opgevijzeld, maar ze verweet haar dochter dat ze er als baby te hard aan had gezogen. Marlene had buitenechtelijke relaties met Maurice Chevalier, Erich Maria Remarque, Jean Gabin, Fritz Lang, Yul Brynner, Edith Piaf, Frank Sinatra en vele, vele andere dames en heren. Ook stond Marlene oogluikend toe hoe één van haar minnaressen haar dochter seksueel overmeesterde. Marlene ging jarenlang letterlijk gebukt onder problemen met de bloedsomloop in haar duur verzekerde benen en weigerde daar iets aan te laten doen. Marlene beschouwde haar dochter en eerste kleinzoon als persoonlijk bezit en domineerde ook verder alles en iedereen in haar omgeving.

Maar dezelfde Maria Riva schetst  haar moeder ook als een volstrekte vakvrouw, die in staat was het Dietrich-personage in de derde persoon te zien en te regisseren. Ze beschrijft hoe Marlene Dietrich urenlang haar eerste succesfilms bestudeerde om de kunst van haar ontdekker Josef von Sternberg (“ik ben zijn soldaat, hij is mijn leider”) af te kijken en vervolgens op een filmset de belichters instrueerde om de licht- en schaduwval op haar gezicht te perfectioneren. 

 

Marlene Dietrich was ook als moeder, vrouw en minnares -een persoonlijkheid die met ijzeren wilskracht, intuïtie en oog voor detail haar eigen legende wist te creëren.

Dietrich, mijn moeder onderscheidt zich door zijn helderheid, zijn toon - tegelijk objectief en emotioneel - zijn oprechtheid en zijn oordeel over de vrouw als mythische figuur en als mens van vlees en bloed.

In de film ‘Marlene’ wordt Dietrich dan ook niet afgeschilderd als liefhebbende moederkloek, maar een zelfbewuste en zelfstandige vrouw die haar carrière boven haar gezinsleven èn haar levensgeluk stelt.

Berlijn, jaren twintig van de twintigste eeuw. Het huwelijk tussen Marlene Dietrich (Katja Flint) en Rudolf Sieber (Herbert Knaup) is verre van gelukkig. Marlene lijkt alleen voor zichzelf te leven, flanerend op straat in van het toneel geleende kleding, flirtend met een voorbijganger en zoenend met haar vriendin. Ze vermaakt zich prima in de club scene, waar alcohol en de cocaïne in ruime mate aanwezig zijn en dansen, zingen en aandachttrekken net zo gewoon is als ademen. Het is moeilijk te bevatten dat deze jonge vrouw een dochtertje heeft. Maria, die haar moeder adoreert, bedelt tevergeefs om haar moeders belangstelling, maar, zoals Marlene zegt: “Mama moet werken, dat weet je toch?” (het is algemeen bekend dat Marlene kostwinner was van het gezin). Gelukkig voor het kind is er de liefdevolle verzorging van de uit Wit Rusland afkomstige Tamara Matul (Christiane Paul), een soort au pair avant-la-lettre, die een belangrijke rol blijft spelen in het leven van het gezin Sieber-Dietrich.

Na Dietrichs verrassende doorbraak in ‘Der blaue Engel’ van Josef von Sternberg, weet de regisseur haar over te halen naar de Verenigde Staten te verhuizen. Dietrich tekent een contract voor vier films, maar weet haar eenzaamheid niet te verbergen. Vriendschappen ontstaan op filmsets, al dan niet platonisch, maar Marlene mist haar kind en grote liefde Carl Seidlitz (Heino Ferch). Voor het oog van de pers speelt ze een gelukkig gezinnetje, maar de waarheid is dat Rudolf en Tamara een koppel vormen. Volgens de film raakt Tamara zelfs meerdere keren in verwachting, maar een zwangerschap wordt – om uiteenlopende redenen – nooit volbracht.

De film ‘Marlene’ heeft een goed scenario, sterk acteerwerk en de makers hadden ook oog voor detail. Vilsmaier heeft voor een verzorgde productie gezorgd, hij weet uitstekend de sfeer van de jaren dertig en veertig weer te geven. Marlène is een onderhoudende film met een verbluffende Katja Flint in de hoofdrol. 

André Oyen

 

 

00:37 Gepost in DVD, Films | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.