Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

15-04-14

Duivelsklauw, Felicita Vos

9987_Duivelsklauw (1).png


Duivelsklauw

Felicita Vos

In de Knipscheer, 2014, 360 p

"'Die raklo, die Hendrik of hoe hoe hij ook heet, is niet uit het juiste hout gesneden om het burgerleven, vaarwel te zeggen. Hij heeft een zwarte ziel, let op mijn woorden, zijn duivelsklauw zal jou, jullie kinderen en allen die zijn bloed dragen niets dan onheil brengen.'"

 

Hendrik Brandt komt uit een heel arm gezin van Turfstekers. Hij voelt zich onwennig in de stroeve Nederlandse samenleving. Vrijheid en avontuur, dat zijn dingen waar hij naar verlangt. Hij wil de vrouwen van de bekrompen dorpelingen verleiden en bezitten om zich zo te wreken. Hij trouwt een eerste keer. Maar dat huwelijk houdt geen stand. Hendrik kan niet van de vrouwen blijven en houdt ook niet van regelmaat.

 

Zijn hang naar vrijheid maakt dat hij een enorme belangstelling voor de rondtrekkende Romazigeuners krijgt. Wanneer hij Lina de dochter van een paardenhandelaar leert kennen is hij helemaal in de greep van de zigeunerkoorts. Het meisje ziet wel wat in hem, de blonde Hollandse man, maar haar familie vindt Hendrik geen partij voor haar, want een Romameisje en een Raklo, een niet-zigeuner, dat gaat volgens hen niet samen. De Roma's hebben immers tradities en rituelen waar Nederlanders niet mee vertrouwd zijn.

 

Ze trouwen toch, maar Hendrik zal nooit het vertrouwen van de zigeuners genieten. Het wordt ook geen gelukkig huwelijk. Het echtpaar krijgt heel wat kinderen aanvankelijk allemaal meisjes maar eindelijk wordt Heina Brandt, de enigste zoon, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog geboren. Maar Hendrik behandelt zijn vrouw en kinderen als een echte schoft. Hij schept er een heimelijk plezier in om verdeeldheid onder zijn kinderen te zaaien. Manipulatie, list en bedrog vieren dan ook hoogtij in het gezin. Moeder Lina leert haar kinderen de ongeschreven regels van de Roma, die in haar wereld zo belangrijk zijn. Vader Hendrik speelt een gewetenloze dubbelrol gedurende de Duitse bezetting.

 

Na de oorlog wordt de vader als politiek delinquent veroordeeld en weet het gezin ternauwernood de bittere armoede te overleven. Heina Brandt groeit op in angst en verbittering. Hij houdt van zijn moeder maar haat zijn vader. Hij wil weg uit Duitsland, waar de ouders na de hereniging van het gezin naar toegetrokken zijn. In Nederland heeft hij een meisje leren kennen, waarop hij verliefd is geworden. Zijn moeder, die haar zoon het onheil dat haar overkwam wil besparen, tracht hem aan een Romameisje te koppelen. Maar hij weet Duitsland te ontvluchten en tracht in Nederland een nieuw leven met zijn geliefde op te bouwen. Hij trouwt, verwerft maatschappelijk aanzien maar geraakt niet los van de terreur uit het verleden. Hij verliest zijn grip op het leven, raakt aan de drank en reageert zich ook af op zijn gezin. Een snelle woekerende kanker wordt hem fataal en laat zijn van hem vervreemd gezin vol onopgeloste raadsels achter.

Zijn dochter Gina Brandt, die tussen twee culturen werd opgevoed, besluit op zoek te gaan naar de verborgen geschiedenis van de man die haar vader was.

 

Duivelsklauw is een ontzettend mooi georchestreerde familiegeschiedenis, waarin de Romacultuur op een mooie maar niet drammerige manier deel uit maakt van het geheel. De auteur Felicita Vos, zelf dochter van een Romavader, vertelt van binnenuit drie generaties van een Romafamilie, een geschiedenis die de hele vorige eeuw omspant. Dank zij haar sterke (soms duivelse zoals Hendrik, soms beminnelijke zoals Lina en ook wel de jonge Heina) personages weet ze de lezer van het begin tot eind te boeien. Het is een bijzonder visueel talig werk waar je zo je eigen beelden bij kan denken én dat is één van de sterke troeven van het boek.

André Oyen

23:41 Gepost in BOEKEN | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.